Szczęść Boże,
Kochani Rodzice, kochane Aniołki Dzieciątka Jezus,
przed nami dwa tygodnie pracy zdalnej. Oczywiście, wszyscy wolelibyśmy spotkać się w przedszkolu i móc cieszyć się wspólną zabawą oraz odkrywaniem i poznawaniem nowych rzeczy. Mam jednak nadzieję, że te dwa tygodnie miną nam szybko, a dzieci równie chętnie co w przedszkolu, skorzystają z przygotowanych propozycji do pracy i kreatywnej zabawy w domu. ?
Przed nami święta Wielkanocne. Niedzielą Palmową wkroczyliśmy w Wielki Tydzień. Ten temat będzie więc towarzyszył nam przez kolejne trzy dni. Chcemy dobrze przygotować się do Świąt – zarówno w kontekście poznania wielkanocnych tradycji, jak również przygotowania serc na wydarzenia Wielkiej Nocy.
Załączam wszystko w wersji PDF:
Rozpoczniemy od tematu: Przygotowania do świąt.
3. Teraz proponuję przeczytanie dziecku wiersza „Przed Wielkanocą” Dominiki Niemiec.
Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,
od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,
pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dziecko:
4. „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).
5. „W wielkanocnym koszyku” – ćwiczenia w budowaniu zdań. Rodzic układa z jednej strony obrazki przedstawiające członków rodziny (odwrócone tyłem), pośrodku układa obrazek koszyka, z drugiej strony obrazki produktów wchodzących w skład święconki (odwrócone tyłem). Następnie dziecko odkrywa po jednym obrazku z każdej strony koszyka i na podstawie tego, co przedstawia, układa zdanie, np. Mama wkłada jajka do koszyka.
Plansze dydaktyczne z członkami rodziny: https://eduzabawy.com/plansze-dydaktyczne/rodzina/ (Jeśli chcecie, możecie użyć zdjęć członków waszej rodziny ?).
6. „Wielkanoc – radosne święta” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji w książkach i obrazków związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Zapoznanie dzieci z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto. Następnie rodzic daje dziecku pocięte na kilka części obrazki przedstawiające pisanki. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka i naklejenie go na kartkę.
Zachęcam do zapoznania się z artykułem „Wielkanoc dla dzieci – jak wytłumaczyć dziecku symbole i tradycje wielkanocne?”: https://mamotoja.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wielkanocy,wielkanoc-artykul,2500,r1p1.html
Można też posłużyć się filmem edukacyjnym o tradycjach wielkanocnych: https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
A tutaj – obrazki gotowe do pocięcia. ?
7. Na koniec trochę grafomotoryki - rysujemy po przerywanych liniach (rodziców proszę o zwrócenie uwagi na prawidłowy chwyt kredki lub ołówka), a później możemy dowolnie ozdobić pisankę. ?