przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Przygotowania do świąt - 29.03

 

Szczęść Boże,

Kochani Rodzice, kochane Aniołki Dzieciątka Jezus,

przed nami dwa tygodnie pracy zdalnej. Oczywiście, wszyscy wolelibyśmy spotkać się w przedszkolu i móc cieszyć się wspólną zabawą oraz odkrywaniem i poznawaniem nowych rzeczy. Mam jednak nadzieję, że te dwa tygodnie miną nam szybko, a dzieci równie chętnie co w przedszkolu, skorzystają z przygotowanych propozycji do pracy i kreatywnej zabawy w domu. ?

Przed nami święta Wielkanocne. Niedzielą Palmową wkroczyliśmy w Wielki Tydzień. Ten temat będzie więc towarzyszył nam przez kolejne trzy dni. Chcemy dobrze przygotować się do Świąt – zarówno w kontekście poznania wielkanocnych tradycji, jak również przygotowania serc na wydarzenia Wielkiej Nocy.

Załączam wszystko w wersji PDF: 

Scenariusz zajęć (kilknij)

ZAŁĄCZNIK 1

ZAŁĄCZNIK 2

ZAŁĄCZNIK 3

ZAŁĄCZNIK 4

ZAŁĄCZNIK 5

ZAŁĄCZNIK 6

ZAŁĄCZNIK 8

Rozpoczniemy od tematu: Przygotowania do świąt.

  1. Na początek proponuję wspólne wysłuchanie piosenki „Na Wielkanoc” (sł. sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko): https://www.youtube.com/watch?v=PRBwrfrSPP
    Maluchy bardzo szybko uczą się nowych utworów, dlatego proponuję, aby był to jeden z elementów przygotowań świątecznych – spróbujcie razem z dzieckiem zaśpiewać piosenkę.
  1. Jako krótki przerywnik, zaproponujcie dziecku kilka zabaw rozwijające sprawność fizyczną (UWAGA! – potrzebne będzie tamburyno, bębenek lub coś, co znajdziecie w domowych zasobach, wydające charakterystyczny, rytmiczny dźwięk)
  • „Idziemy do lasu” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Rodzic gra na tamburynie, dziecko maszeruje (jeśli jest w domu rodzeństwo, zaproście je do zabawy – wówczas dzieci maszerują parami)
  • „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie rodzica robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.
  • „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania. Rodzic gra na tamburynie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy rodzic przestanie grać, dziecko porusza się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.
  • Ćwiczenie uspokajające – marsz.

       3. Teraz proponuję przeczytanie dziecku wiersza „Przed Wielkanocą” Dominiki Niemiec.

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dziecko:

  • O jakich świętach była mowa w wierszu?
  • Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?
  • Co takiego działo się podczas przygotowań?
  • Jak myślisz, jak czuła się dziewczynka?
  • Czy osoby z tej rodziny się kochają?
  • Dlaczego tak uważasz?
  • Czy ty też możesz pomóc mi w przygotowaniach do świąt?
  • W jaki sposób?

4. „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).

5. „W wielkanocnym koszyku” – ćwiczenia w budowaniu zdań. Rodzic układa z jednej strony obrazki przedstawiające członków rodziny (odwrócone tyłem), pośrodku układa obrazek koszyka, z drugiej strony obrazki produktów wchodzących w skład święconki (odwrócone tyłem). Następnie dziecko odkrywa po jednym obrazku z każdej strony koszyka i na podstawie tego, co przedstawia, układa zdanie, np. Mama wkłada jajka do koszyka.

 

Plansze dydaktyczne z członkami rodziny: https://eduzabawy.com/plansze-dydaktyczne/rodzina/ (Jeśli chcecie, możecie użyć zdjęć członków waszej rodziny ?).

6. „Wielkanoc – radosne święta” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji w książkach i obrazków związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Zapoznanie dzieci z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto. Następnie rodzic daje dziecku pocięte na kilka części obrazki przedstawiające pisanki. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka i naklejenie go na kartkę.

Zachęcam do zapoznania się z artykułem „Wielkanoc dla dzieci – jak wytłumaczyć dziecku symbole i tradycje wielkanocne?”: https://mamotoja.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wielkanocy,wielkanoc-artykul,2500,r1p1.html

Można też posłużyć się filmem edukacyjnym o tradycjach wielkanocnych: https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

A tutaj – obrazki gotowe do pocięcia. ?

 

7. Na koniec trochę grafomotoryki - rysujemy po przerywanych liniach (rodziców proszę o zwrócenie uwagi na prawidłowy chwyt kredki lub ołówka), a później możemy dowolnie ozdobić pisankę. ?