17.06. „Rowerkiem na wieś”
1. Zacznijmy od przeczytania dziecku zagadki:
Ma on siodełko, lecz to nie konik, ma dwa pedały, choć nie pianino.
I ma dwa koła, które się gonią, gdy szybko jedziesz wąską ścieżyną. (rower)
Pokażmy dziecku ilustrację i zapytajmy je do czego służą wymienione w zagadce części.
2. A teraz zaprośmy dziecko na wycieczkę rowerową.
Dziecko z rodzicem kładzie się na dywanie na plecach i wykonuje rowerek. Jedzie powoli, szybko, pod górkę, z górki. Wjeżdża do lasu, wstaje. Jest na łące i widzi motyle, zające, żaby (naśladuje te zwierzęta). Po długim spacerze wraca rowerem do domu. Wspólnie z dzieckiem powiedzmy:
Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek?
Rodzic podaje liczbę od 1 do 6. Dziecko zgina nogi w kolanach, opiera stopy na dywanie i unosi biodra tyle razy, jaką liczbę wymienił rodzic. Następnie po powtórzeniu rymowanki, dziecko podaje liczbę, a rodzic unosi biodra. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3. Przeczytajmy dziecku opowiadanie „Jacek na rowerze”
Jacuś ogromnie lubił jeździć na swoim rowerze. Nie wywracał się, bo jego rower miał trzy kółka, ale czasem jeździł po podwórku zbyt szybko. Kury uciekały przed nim z krzykiem, kogut wyskoczył z przerażenia na płot i jąkał się zamiast piać swoje uroczyste kuku – ryku. Pies gonił za Jackiem ile miał sił w nogach i szczekał ile miał tchu! Przed Jackiem były krzyki i piski, a za Jackiem tumany kurzu. Po takich wyczynach wracał spocony i tak umorusany, że mama nie mogła poznać, kto to i pytała czy to mój synek, czy Rumcajs z bajki? Raz spotkał się z baranem, który na widok roweru nie uciekał, ale nastawił rogi i celował w młodego kolarza. Całe szczęście, że Jacek w ostatniej chwili zatrzymał się, zszedł z roweru i uciekł do mamy. Obiecał, że więcej rowerowych wariacji nie będzie urządzał.
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat opowiadania. Zapytajmy jakie zwierzęta występowały, jakie zasady bezpieczeństwa należy zachować w kontakcie ze zwierzętami.
4. W poszukiwaniu koła.
Zapytajmy dziecko, jakie ma właściwości koło ( jest okrągłe, łatwo je przesuwać, toczyć). Poprośmy, aby dziecko poszukało w domu przedmiotów przypominających koło.