9.06. „Odgłosy przyrody i miasta”
1. Na początek zachęcam do wspólnego obserwowania pogody za oknem i rozmowy na temat pogody.
2. „Dużo widzę”
Zachęćmy dziecko do uważnej obserwacji otoczenia bliższego ( Co jest bliski ciebie?) i dalszego ( Co jest dalej ciebie?). Następnie wyjaśnijmy dziecku, że człowiek poznaje świat oczami. To one pozwalają wszystkim zobaczyć wiele pięknych i ciekawych rzeczy.
3. „Co mam na twarzy?”
Poprośmy dziecko, aby pokazało na swojej twarzy oczy. Zapytajmy, co jeszcze znajduje się na głowie człowieka? ( nos, usta, dwoje uszu). Do czego służą wymienione narządy zmysłów? Wyjaśnijmy, że nie tylko poprzez oczy, czyli wzrok poznajemy świat.
4. „Czary mary – rabarbary”
Wyjaśnijmy dziecku, że słuch człowieka jest czuły – potrafi usłyszeć ciche dźwięki. Sprawdźmy zachęcając dziecko, aby zamknęło oczy i wsłuchało się w dźwięki otoczenia. Zapytajmy dziecko, co słyszało, jakie dźwięki.
5. „Czy dobrze widzę?”
Rozłóżmy kilka przedmiotów. Zasłońmy dziecku oczy i schowajmy jeden z nich. Odsłońmy dziecku oczy i zapytajmy, czego brakuje.
6. Czy dobrze słyszę?”
Mówmy dziecku po jednym wyrazie bardzo cicho sprawdzając, czy dobrze usłyszało poprośmy je o powtórzenie tego wyrazu.