Szanowni Rodzice
Z uwagi na zaistniałą sytuację, nie możemy realizować zajęć wychowawczo – dydaktycznych w przedszkolu. Przedstawiamy zatem Państwu nasze propozycje działań, jakie możecie wykonać ze swoim dzieckiem w domu.
W tym tygodniu zamierzałyśmy przeprowadzić zajęcia o tematyce: „Jaki znaczek ma pogoda”.
1. Zachęcam do zaśpiewania z dzieckiem piosenki:
„Przywitamy się jak pieski – hau, hau, hau
przywitamy się jak kotki – miau, miau, miau
przywitamy się jak owce – mee, mee, mee
ja witam ciebie, ty witasz mnie.
Przywitamy się jak żabki – kum, kum, kum
przywitamy się jak świnki – chrum, chrum, chrum
przywitamy się jak boćki – kle, kle, kle
ja witam ciebie, ty witasz mnie.”
2. „Pada deszczyk”
Do tej zabawy należy wyciąć z kartonu duże koło lub może do tego posłużyć np. okrągła deska do krojenia. Dziecko reaguje na szybkie zmiany hasła:
3. „Znaczki pogody”
Zapoznajmy dziecko z różnymi znaczkami pogody i poprośmy, aby określiło, co przedstawiają poszczególne znaczki. Poprośmy dziecko, aby każdego dnia wybierało znaczek obrazujący aktualną pogodę.
4. „Pory roku”
Wspólnie z dzieckiem możemy obejrzeć ilustracje przedstawiające pory roku i porozmawiać z nim, co widać na obrazkach, czym one się różnią, a następnie zaproponować, aby do każdej ilustracji przyporządkowało odpowiedni znaczek pogody.
5. Zagadki słowne
Zachęćmy dziecko, aby odgadywało następujące zagadki:
· Leci tylko na dół, jest tylko na dworze, suchy być nie może. (deszcz)
· Nie ma ust, a dmucha, nie ma skrzydeł, a lata. Czasem mrozi, gwiżdże, dmucha. (wiatr)
· Żółte i gorące na błękitnym niebie. Ogrzewa ziemię, zwierzęta i ciebie. (słońce)
6. Odgłosy pogody
Możemy zaproponować dziecku, aby zamknęło oczy, wsłuchało się w odgłosy pogody i odgadło je.
https://www.salamisound.com/pl/1020138-wycie-wiatru-wysoko%C5%9B%C4%87
https://www.salamisound.com/pl/3039124-deszcz-z-grzmotami-d%C5%82ugie
https://www.salamisound.com/pl/5848456-lodowaty-wiatr-burza-silne
7. Słońce za chmurami
Oto propozycja zabawy matematycznej.
Dziecko otrzymuje obrazek słońca ( z punktu 3 - „Znaczki pogody”) i pięć wyciętych z papieru chmur. Na niebieskim kartonie układa obrazki zgodnie z opowiadaniem:
8. Wiosenne słońce
Dziecko może wykonać pracę plastyczną. W tym celu rysujemy na środku kartonu koło i prosimy dziecko, aby wycięło żółte paski papieru, a następnie przykleiło je jako promyki wokół koła. Na koniec dziecko może pokolorować koło, pomalować je farbą lub wykleić plasteliną.
9. Ćwiczenia grafomotoryczne
W celu doskonalenia prawidłowego chwytu, zachęćmy dziecko do rysowania po śladzie rysunków związanych z pogodą. Dla urozmaicenia dziecko może później pokolorować obrazki.