DRODZY RODZICE,
W związku z zaistniałą sytuacją powracamy na nauczanie zdalne. Zachęcam do zapoznania dzieci z przygotowanymi przez nas scenariuszami zajęć.
„Zwyczaje wielkanocne” 29.03.
1. Zabawa „Mówimy szeptem”
Czytamy zdania, a dziecko powtarza je szeptem.
Pisanki to malowane jajka.
Kurczątka wykluwają się z jajek.
Króliczek wielkanocny jest zrobiony z czekolady.
W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.
Wyjaśnijmy znaczenie poszczególnych wypowiedzeń.
2. Zabawa „Uwaga jajko”
Dziecko dostaje małą piłkę i chodzi swobodnie po pokoju trzymając ją na wyciągniętych, rozłożonych dłoniach. Na hasło „Uwaga, jajko”, dziecko zatrzymuje się i delikatnie wymienia się piłeczką – jajkiem z rodzicem.
3. Zabawa „Turlanie piłeczki”.
Dziecko delikatnie turla po podłodze swoja piłeczkę: raz jedną ręką, raz – drugą.
4. Zabawa ”Skaczemy jak piłeczki”
Dziecko przeskakuje obunóż przez piłeczkę.
5. Oglądanie ilustracji wielkanocnych.
Wymieniamy niektóre zwyczaje, obrzędy związane z Wielkanocą.
Zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był baranek. Po zmartwychwstaniu Chrystusa stał się on symbolem jego ofiary.
W czasach, kiedy nie zamrażano jeszcze żywności, wiosną biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Ratunkiem były jajka, które znosiły kury. Z czasem zaczęto jajka święcić i traktować jako symbol rodzącego się życia. Jaja zdobiono, malowano, oklejano. Mały one duże znaczenie.
Zające rozmnażają się często i mają dużo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Wierzono, że przynoszą świąteczne jajka.
Radosnym symbolem zbliżających się świąt wielkanocnych jest Niedziela Palmowa. Tego dnia są święcone palmy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu, żeby go chroniła.
W święconce, która w koszyczku niesie się do kościoła, oprócz jajek powinny znaleźć się: baranek, chleb, kiełbasa, sól, chrzan.
6. Zachęcam do przeczytania dziecku wiersza:
Święta za pasem
do pracy się bierzemy
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś zrobimy
wszystkie kolorowe
bardzo się cieszymy
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
Zapytajmy dziecko:
- jak nazywają się zbliżające się święta?
- Jakie ciasta wtedy pieczemy?
- Co znajduje się na wielkanocnym stole? Poprośmy o podzielenie tych wyrazów na sylaby.
7. Zabawy ruchowe
- dziecko maszeruje trzymając kubeczek po jogurcie w rękach, następnie stawia odwrócony kubeczek na głowie, przykuca, a następnie wstaje zdejmuje kubeczek i biega.
- dziecko staje w małym rozkroku, kubeczek trzyma w wyciągniętych nad głowa rękach; wykonuje skłon w przód, stawia kubeczek przed sobą i prostuje się; podczas ponownego skłonu zabiera kubeczek i podnosi go w rękach do góry
- dziecko w siadzie skrzyżnym wykonuje skłony boczne z kubeczkiem postawionym na wyciągniętej dłoni, za każdym razem dotyka podłogi odwróconą dłonią.
- dziecko chodząc na czworakach delikatnie toczy kubeczek po dywanie poprzez popychanie go głową
- dziecko przeskakuje przez kubeczek do przodu, do tyłu i na boki
- dziecko siedząc próbuje chwycić kubeczek palcami jednej stopy i drugiej stopy na zmianę, następnie unosi kubeczek do góry stopami
- dziecko maszeruje na palcach z kubeczkiem położonym na głowie, wrzuca kubeczek do pojemnika poprzez pochylenie głowy
8. Zabawa „Kto, co”
Rodzic mówi jakiś czasownik w bezokoliczniku. Dziecko odpowiada, kto dana czynność wykonuje podając rzeczownik w połączeniu z czasownikiem, np.
- jechać, jeść, gotować, malować, rysować, pisać, skakać…
Przykładowe odpowiedzi dziecka: Tata jedzie samochodem. Chłopiec jedzie na rowerze.