Jesteśmy dla siebie uprzejmi- 2.06.2020
1. ,,Prawdziwy przyjaciel” – rozmowa inspirowana wierszem Jadwigi Kaczanowskiej ,,Przyjaciel”
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy, byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest,
gdy coś się nie powiedzie.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
2.Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej ,, Podróż do krainy uprzejmości” ( potrzebne będą napisy: proszę, dziękuje , przepraszam)
Rodzic zaprasza dziecko do Krainy uprzejmości. Dziecko wędruje, wysoko podnosząc kolana, przedzierają się przez krzaki, przeskakują przez przeszkody, idąc na palcach, przechodząc na czworakach przez tunel itp. Po dotarciu na miejsce rodzic . – królowa Krainy uprzejmości wita dziecko. Kłania się,
mówi dzień dobry i przedstawia się. Dziecko się odkłaniają. Królowa mówi, że dotarły do Krainy uprzejmości. Królowa opowiada o różnych sytuacjach społecznych, np. dziecko dostaje od babci lizaka, podaje książkę koledze. Zgodnie z panującymi tu zasadami dzieci muszą wiedzieć, jakich słów użyć w konkretnej sytuacji. Królowa pokazuje i odczytuje zapisane na
kolorowych kartkach wyrazy proszę, dziękuję, przepraszam. Następnie głośno, z pomocą rodzica odczytuje napisy dziecko.
3.Przygotowanie niespodzianki dla przyjaciela( potrzebne będą :mazaki bądź kredki , karton)
Dziecko zastanawia się, kogo może nazwać przyjacielem. Następnie rodzic –
królowa Krainy uprzejmości – zachęca dzieci do przygotowywania niespodzianki. Dziecko rysuje zzarodziejski obrazek dla kolegi lub koleżanki. Królowa obserwuje działania dzieci. Na koniec dziecko prezentują prace. Królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy, zwraca uwagę na stosowanie podczas zabaw zwrotów grzecznościowych i zaprasza do kolejnej wizyty.
4. Ćwiczenia rytmiczne
Dziecko swobodnie maszeruje w rytmie tamburynu. Na mocne uderzenie zatrzymuje się i głośno recytują proponowany przez rodzica tekst (Bożeny Formy) w nadanym rytmie oraz z różnym natężeniem głosu.
Na całym świecie
dzieci mieszkają
lubią się bawić
dobre serca mają.
5. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku . ,, Jaka to zabawka?”( potrzebne będą zabawki , nieprzezroczysty worek.
Dziecko wybiera dowolne zabawki, opisują jej wygląd i mówią, dlaczego lubią się nią bawić. Następnie rodzic proponuje zabawę. Wkłada wszystkie zabawki do worka. Dziecko losuje z worka zabawki i nie wyjmując jej nazywa je i opisuje jej wygląd.
6. Krata pracy
Pokoloruj według własnego pomysłu