przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Z biegiem Wisły - 06.05

 

Dzień 3: ŚRODA, 6 maj

TEMAT: Z biegiem Wisły

Do pobrania - wersja PDF - 06.05 

  1. Witam serdecznie dziś zajęcia rozpoczniemy od odtwarzania przez dzieci usłyszanych rytmów.

Do tego ćwiczenia niezbędne będą nam klocki.

Siadamy z dzieckiem wygodnie np. na dywanie, rodzic klaszcze w dłonie, np. dwa razy wolno, trzy razy szybko. W tym tempie wypowiada słowa: Polska to nasz kraj. Następnie je powtarza, jednocześnie klaszcząc w dłonie. Następnie dziecko bierze z pojemnika po jednym klocku. Wypowiadają te same słowa, w takim samym tempie, jednocześnie uderzając klockiem o podłogę. Kiedy dziecko opanują już tę umiejętność, rodzic zmienia rytm wypowiadanych słów, a dziecko go naśladuje.

  1. Teraz bardzo proszę zapoznać dziecko z piosenką o Wiśle  https://www.youtube.com/watch?v=TbFm9euILT4  ten utwór jest o tyle ciekawy, że zawiera prawdziwe ilustracje miast o których mowa w piosence. Po wysłychaniu piosenki można włączyć ją jeszcze raz i przy ponownym odsłuchaniu można dzieciom zatrzymywać i wskazać charakterystyczne miejsca w podanych miastach np. Wawel w Krakowie (będzie to ciekawy sposób na wirtualne zwiedzanie Polski).
  2. Teraz bardzo proszę porozmawiać z dzieckiem na temat wysłuchanej piosenki, proszę zapytać dziecko, o czym była ta piosenka oraz jakie miasta omija Wisła?

Dla zobrazowania tego, o czym mówi dziecko proszę o pokazanie dziecku mapy Polski z zaznaczoną wyraźnie Wisłą oraz miastami przez które przepływa lub omija ta rzeka. Watro tutaj zwrócić uwagę, w jaki sposób na mapie zaznaczone są rzeki.

4. Teraz zadaniem dziecka będzie w pierwszej kolejności rysowanie po śladzie konturu Polski a następnie zaznaczenie na mapie WISŁY (jeśli widzimy, że dziecko ma trudność z zaznaczeniem rzeki pomagamy dziecku i lekko ołówkiem zaznaczamy a następnie dziecko rysuje po naszej linii). Kiedy już sprawdzimy czy dziecko prawidłowo zaznaczyło Wisłę dalsze zadanie będzie polegało na wyklejaniu koryta rzeki niebieską plasteliną. Chętne dzieci mogą dodatkowo dorysować elementy obrazka według własnego pomysłu oraz nadać tytuł swojej pracy.

1. Dla odpoczynku przed następnym zadaniem zapraszam do zabawy ruchowej przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=32ui5rhtq1I.

2.Teraz zapraszam do Podróży po Polsce przy okazji, której poćwiczymy troszkę umiejętności matematyczne. Na początku na dużej kartce papieru rysujemy kontur Polski lub wykorzystujemy kontury Polski przygotowane wcześniej przez dzieci następnie wręczmy dziecku niebieski pasek bibuły i tłumaczymy, że będzie to nasza Wisła. Teraz zadaniem dzieci będzie w odpowiedni sposób umieszczenie bibuły na konturze Polski. Gdy dziecko będzie wykonywało tą czynność warto zapytać jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce oraz wyjaśnić, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza.

Teraz zapraszamy dzieci na wycieczkę z biegiem Wisły. Dzieci siadają skrzyżnie za nami na dywanie i odpychając się rekami z jednej i drugiej strony płyniemy łódką z biegiem Wisły.

I. ZAKOPANE (liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczb)

Będą nam tutaj potrzebne: wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk, dla rodzica zielona krepina (pastwisko) oraz po 5 klocków dla każdego dziecka.

 Informuje, że dotarliśmy do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazujemy tę miejscowość na mapie (można na kartce zapisać nazwę ZAKOPANE i umieścić na naszym konturze mapy Polski).

 Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układamy na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdajemy dzieciom po pięć klocków. Dzieci liczą owieczki na wskazanym przez nas pastwisku, pokazują liczbę na palcach, a następnie układają przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Następnie prosimy, aby dzieci porównały liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziały, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dzieci płyną łódką w dalszą podróż.

II. WARSZAWA (budowanie domów z klocków według wzoru oraz liczenie pięter)

Będą nam tutaj potrzebne :Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik

 Informujemy, że dotarliśmy do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie, a na naszej symbolicznej mapie możemy znów w odpowiednim miejscu umieścić kartonik z nazwą miasta WARSZAWA). Płynąc łódką, dzieci widzą budynki różnej wysokości. Rodzic pokazuje kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dziećmi ustawia pojemnik z klockami. Dzieci biorą odpowiednią liczbę klocków i układają z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzą domów, tylko układają jeden obok drugiego. Wskazują wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkładają klocki na miejsce i płyną dalej.

III. TORUŃ (segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów)

 Będą nam tutaj potrzebne : wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze.

 Informuje, że udało nam się dotrzeć do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazujemy miejscowość na mapie i układamy kartonik z odpowiednią nazwą.

Następnie układamy na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosimy, aby dzieci pomogły w ich porządkowaniu. Dzieci umieszczają sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie sprzątamy pierniki i  kontynuują podróż łódką.

IV. GDAŃSK (liczenie statków na morzu)

Będą nam tutaj potrzebne: niebieska krepina/bibuła, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski

Informujemy, że dzieci dotarły do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie i odkładamy kartonik z nazwa miasta na odpowiednie miejsce na naszym konturze Polski). Następnie rozkładamy niebieską krepinę/bibułę – morze. Po morzu pływają statki. Dzieci liczą, ile statków pływa po morzu. Kładziemy 5 statków i mówimy, że 2 odpłynęły (chowamy je), a dzieci odpowiadają, ile statków pozostało itd.

V. ZAKOŃCZENIE PODRÓŻY

Dziękujemy dzieciom za wspólną podróż. Zachęcamy do obejrzenia naszego konturu Polski oraz przypomnienie miast, które odwiedziliśmy (nazywanie poszczególnych miast a następnie dzielenie ich na sylaby. Na zakończenie dzisiejszych zajęć warto poszukać książek może zdjęć, jeśli byliście z rodzicami w miejscach, które dziś odwiedziliśmy podczas zajęć.