przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Ptasie gniazda - 29.04

 

Dzień 3: ŚRODA, 29 kwiecień

TEMAT: PTASIE GNIAZDA

Do pobrania - wersja PDF - 29.04

  1. Zapoznanie dzieci z wierszem E. Szelburg – Zarembiny pt. „Ptaszki”

Ewa Szelburg - Zarembina "Ptaszki"

Mama ptaszka, tata ptak

wiją gniazdko tak i siak.

Znoszą piórka, włosie, mchy.

– Ja zdobyłem to, a ty?

– Ja to niosę, a ty co?

– Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

Zwijali się, pracowali,

skarb do skarbu przydawali

i, śpiewając niby z nut,

zbudowali domek – cud:

gniazdko ptasie takie oto.

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza:

- co robili tata i mama ptaki w wierszu?

- z czego budowali gniazdo?

- jak myślicie dlaczego budowali gniazdo?

2. Rozwijanie sprawności manualnej - Kukułcze jajeczka.

Przygotowanie pomocy do dalszej części zajęć. Wręczamy dziecku nożyczki i narysowane na kartonie kontury jajek jednej wielkości. Dzieci wycinają kontury jajek po śladach i kolorują je w dowolny sposób. Gotowe jajka gromadzą w pojemniku.

 

3. Poznawanie zwyczajów ptaków związanych z budowaniem gniazd.

  BOCIAN

  SKOWRONEK

  JASKÓŁKA

  KUKUŁKA

Umieszczamy  przed dzieckiem zdjęcia przedstawiające różne rodzaje gniazd, np. skowronka, bociana, jaskółki,  oraz jeden pusty kwadrat oraz  zdjęcia odpowiednich ptaków. Pytamy dziecko: Co ptaki robią po powrocie z ciepłych krajów? Następnie prosimy, aby dziecko połączyło w pary zdjęcie ptaka oraz obrazek jego gniazda.

Jeśli dziecko nie potrafi wykonać zadania, podajemy ciekawostki o miejscu i sposobie budowy gniazda przez skowronka, bociana, jaskółkę oraz kukułkę.

Informacje:

- Skowronek to skromnie ubarwiony ptak, który pięknie śpiewa. Zamieszkuje pola uprawne, łąki i pastwiska. Gniazdo buduje bezpośrednio na ziemi, w płytkim dołku, który wyściela trawą, włosiem końskim i cienkimi korzonkami. Dobrze je ukrywa. Gdy wraca do gniazda, nigdy nie ląduje w jego pobliżu. W ten sposób stara się, aby nikt nie podejrzał, gdzie się ono znajduje

- bocian zakładają gniazda głównie na słupach elektroenergetycznych, budynkach, drzewach, rzadziej na kominach i innych wysokich, stabilnych obiektach. Lokalizują je najchętniej na wysokości 10–20 m nad ziemią, w pobliżu zasobnych w pokarm żerowisk

- jaskółka  buduje swoje gniazda z błota i trawy na zewnątrz budynków nad oknami, pod dachami

- Kukułka nie buduje gniazda. Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków. Obserwuje się także zwyczaj wyrzucania przez kukułkę jajek innych ptaków z ich gniazd.

Zwrócenie uwagi dzieci na to, że gniazdo to przede wszystkim miejsce w którym ptaki składają i wysiadują jajka z których następnie rodzą się nowe ptaszki.

4.Dla lepszej orientacji w jaki sposób ptaki budują gniazda zapraszam do zapoznania się z filmem, który bardzo ładnie obrazuje różne rodzaje gniazd budowanych przez różne ptaki z uwzględnieniem jakie miejsca najchętniej wybierają

https://www.youtube.com/watch?v=r92s3uGfyUc

https://www.youtube.com/watch?v=_LIS5J2B9SY

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

5. Utrwalenie piosenki pt. „Kle kle boćku..”

6.  Zabawa ruchowo-matematyczna – Kukułka podrzuca jajka.

Układamy na podłodze kartki zaznaczonymi cyframi od 1 do 5 (jeśli któreś dziecko rozpoznaje cyfry w większym zakresie można ten zakres rozszerzyć) następnie zadaniem dziecka jest ułożenie takiej ilości wcześniej przygotowanych jajek jak wskazuje cyfra. Następnie włączamy ulubioną muzykę dziecka. Podczas trwania utworu ptaki - dzieci wylatują z gniazd – biegają po pokoju i machają rękami jak ptaki skrzydłami. W tym czasie MY stajemy się kukułką, podrzucamy do każdej obręczy po jednym jajku (lub po 2 czy 3 jajka, w zależności od umiejętności dziecka). Podczas przerwy w muzyce ptaki wracają do gniazd – stają przed kartkami. Przeliczają, czy liczba jajek na poszczególnych kartkach zgadza się z cyfra, jaka jest na niej zapisana.

7.  Wykonaj kartę pracy a następnie pokoloruj.

8.Karta pracy, cz. 2 str. 25. Zadaniem dzieci jest w pierwszym zadaniu jest obejrzeć obrazki a następnie postarać się opowiedzieć historyjkę rodziny bocianów.  Następnie zadaniem dzieci jest policzenie bocianów poprzez wskazanie palcem i powtarzaniem za rodzicem: pierwszy bocian, drugi bocian, trzeci bocian… . Dzieci mogą także pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.

9.Dla chętnych dzieci EKSPERYMENTY Z JAJKIEM (Z RODZICEM)

1. JAJKO W BUTELCE https://www.youtube.com/watch?v=m-YSFOZJ8bo

2. SKACZĄCE JAJKO https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

3. SREBRNE JAJKO http://mamotatopobawmysie.pl/2017/01/18/dzieciece-eksperymenty-srebrne-jajko/

4. https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

MIŁEJ ZABAWY! :)