przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Oszczędzamy wodę - 20.04

 

Poniedziałek 20.04
Oszczędzamy wodę.

Do pobrania - wersja PDF - 20.04

1.Rozmawa z dzieckiem na temat różnych środowisk przyrodniczych na podstawie poniższych ilustracji. Zwrócenie uwagi na piękno otaczającej nas przyrody. Można zapytać dziecko o rośliny i zwierzęta żyjące w tych środowiskach, poprosić o opisanie ilustracji, podzielenie na sylaby nazw środowisk przyrodniczych( las, park, rzeka, jezioro).

 

Wspólnie zastanówcie się co może zagrażać naszej przyrodzie? I w jaki sposób może dbać o przyrodę?

2.Zabawa ruchowa ,, Dbamy o przyrodę”.

Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonuje czynność podaną przez rodzica związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin, jazda na rowerze itp. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej,, Oszczędzamy wodę dbamy o przyrodę”

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.

– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.

– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.

– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.

– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.

– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.

– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.

– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: "Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!" Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

Rozmowa na temat opowiadania

  • W jaki sposób Ada myła zęby?
  • Dlaczego należy oszczędzać wodę?

 Nauka rymowanki

,,Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę”

Dziecko może powtarzać rymowankę bardzo wolno, szybko, cicho, wolno...

4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki - Podskocz, klaśnij i przykucnij.

Rodzic omawia zabawę – wykonuje podskok, klaszcze i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę:

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie wygrywanym na dowolnym instrumencie jaki macie w domach (można wykorzystać wykonane kiedyś w przedszkolu przez dzieci marakasy) Na pauzę w grze dziecko naśladuje ruchy rodzica i powtarza za nim słowa rymowanki.

5,,Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę” podejmijcie próbę stworzenia domowego kodeksu oszczędzania wodę, możecie wykorzystać poniższe wskazówki. Jeżeli uda Wam się coś stworzyć, a wiem, że na pewno tak… podzielcie się ze mną swoimi kodeksami przesyłając prace na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

6. A teraz czas na relaksach…

,,Masaż wodny”- ćwiczenie relaksacyjne

Usiądźcie sobie wygodnie na dywanie tak aby rodzic miał przed sobą plecy dziecka, jeśli to możliwe włączcie sobie nagranie spokojnej melodii. Rodzic kreśli palcami na plecach dziecka kropki, kreski, linie, stuka opuszkami palców itp. Na koniec naśladuje strząsanie wody z rąk i powtarza rymowankę ,,Oszczędzając wodę, dbamy o przyrodę”. Po chwili następuje zamiana ról i dziecko wykonuje masażyk.

7. Praca w książeczkach na dziś to:

Karta pracy, cz 2 , nr 37.
Zadanie dzieci polega na obejrzeniu obrazków, opowiedzeniu czym zajmuje się Ada z mamą . Powiedzcie proszę jak należy dbać o rośliny a następnie narysujcie proszę w każdej doniczce po jednym kwiatku policzcie ile jest kwiatków we wszystkich doniczka

8.Dodatkowa karta pracy