Dzień 4: Piątek, 17 kwiecień
TEMAT: Rozmowy na wiejskim podwórku
Do pobrania - wersja PDF - 17.04
Następnym krokiem jest zapoznanie dzieci z kartami, które określają, jakie ćwiczenia mamy wykonywać i jakie odgłosy wydawać udając konkretne zwierzę.
2. Wysłuchanie wiersza Róży Salach „Bajka”
Zapraszam dzieci na bajkę,
w której kot pali fajkę
– pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pamiętam,
więc bajkę powiedzą zwierzęta.
– Ko, ko – kokoszka zaczęła
i szybko odfrunęła.
– Kukuryku! – zapiał kogutek
i jeszcze szybciej uciekł.
– Gul, gul – indyki pisnęły.
– Mee – potem kozy zaczęły.
– Gę, gę – gąski zagęgały,
lecz bajki mówić nie chciały.
– Kwa, kwa – kaczki krzyknęły.
– Kwi, kwi – świnki kwiknęły.
– Muuu – głośno ryknęła krowa.
– Beee – baran jej zawtórował.
– Miau, miau – kotki zapiszczały.
– Ihaha – koniki głos dały.
– Hau, hau, hau – krzyknęły szczeniaczki.
Głosów był wybór taki!
Zwierzęta ryczały, beczały, kwakały,
gdakały i piały,
szczekały, gęgały, miauczały,
lecz bajki nie powiedziały.
− Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
− Jakimi głosami odzywały się zwierzęta?
− Dlaczego zwierzęta nie opowiedziały bajki?
A teraz zachęcam na wspólne przedstawienie inscenizacji wiersza.
Kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt: kota, kury, koguta, indyka, kozy, gęsi, kaczki, świni, krowy, barana, konia, szczeniaczka. Dzieci wybierają sobie role, wręczamy im pacynki, kukiełki lub zdjęcia zwierząt.
A teraz proszę przeczytać wiersz ponownie, a dzieci ustawiają pacynki lub zdjęcia zgodnie z kolejnością występowania zwierząt w wierszu i naśladują głos wybranego zwierzęcia.
3. A teraz dla utrwalenia nazw zwierząt i odgłosów, jakie wydają proponuję aby dzieci chwilkę pobawiły się w zgadywanie z „Pikusiem i Mruczkiem”: https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA
4. A teraz proszę, aby dzieci pokolorowały obrazek w swoich ulubionych kolorach. Pod obrazkiem są zwierzątka a przy nich puste kwadraciki, które kolorujemy każdy na inny kolor, a następnie w tych kolorach, które wybrały dzieci kolorujemy obrazek. (zwracamy uwagę na to, aby wszystkie np. krowy były pokolorowane na taki sam kolor)
5. Dla odpoczynku proszę przygotować dla dziecka rolkę po ręczniku papierowym lub papierze toaletowym i kawałek wełny.
Zabawa nazywa się „Niespodzianka dla Pieska” i usprawnia mięśnie drobne palców. Rozdajemy dzieciom (pieskom) rolki, np. po ręcznikach jednorazowych, do których jest przymocowany koniec rozwiniętego kawałka wełny. Do drugiego końca wełny jest przywiązana rolka po papierze toaletowym – kość dla psa. Dzieci nawijają wełnę na rolkę, obracając ją palcami dookoła własnej osi – pieski starają się w jak najszybszym tempie zdobyć smakowitą kość.
6. Kolejną zabawą, jaką proponuję jest zabawa z elementem toczenia. Do tego ćwiczenia potrzebna będzie piłka. Ustawiamy się z dzieckiem w parę i ustawiamy się naprzeciwko siebie, w niewielkiej odległości. Wręczamy dziecku piłkę a sami stajemy w rozkroku. Zadaniem dziecka, które ma piłkę jest potoczenie piłki w taki sposób, aby przetoczyła się między naszymi nogami. Następnie zamieniamy się rolami.
7. A teraz trochę Matematyki i liczenia
8. Wycinamy i sklejamy elementy tak, aby powstał nam kurczaczek.