przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Literka "Ż" - 6.04.2021

 

 

do pobrania - wersja pdf 6.04.2021

 

DZIEŃ 1 - Wtorek, 6 kwiecień 2021

Poznajemy literę „Ż ż”

Jak zawsze pierwszego dnia tygodnia do naszego pociągu literowego doczepiamy jeden wagonik z nowo poznaną literką – dziś będzie to litera „Ż ż”.

„Ż” jak ŻABA

 

·        ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA SŁOWA „ŻABA”

Zadaniem dziecka jest podzielenie słowa „ŻABA” w pierwszej kolejności na sylaby a następnie na głoski. Kolejne zadanie to policzenie przez dziecko ilości sylab i głosek w tym wyrazie.

Kiedy dziecko już policzy sylaby i głoski oraz poda odpowiednią ich liczbę zachęcam do zabawy, która polega na przemiennym podawaniu słów rozpoczynających się na literę „ż”, najpierw podajemy my jakieś słowo następnie dziecko, znów my i dziecko itd.

Innym przykładem zabawy, którą dzieci uwielbiają w przypadku wprowadzania nowych liter to zabawa, podczas której dzieci siedzą wygodnie na krześle lub podłodze a  my podajemy różne słowa zarówno takie, które zawierają głoskę „ż” jak i takie w której tej głoski nie ma (np. żaba, ławka, Żaneta, stół, lampa, bażant, żyrafa, bocian, żonkil itd), zadaniem dziecka jest wstanie jeśli w podanym przez nas słowie słyszy głoskę „ż”. Zabawę można modyfikować według swojego uznania np. łapiemy się za ucho jeśli głoska „ż” występuje na początku słowa i kładziemy się na plecach kiedy głoska „ż” występuje na końcu słowa. MIŁEJ ZABAWY!!!

·        BUDOWANIE SCHEMATU SŁOWA „ŻABA” , „ŻANETA” (do tego zadania będziemy potrzebować białe, czerwone i niebieskie kateczki/nakrętki/klocki to co mamy w domu)

a)     dziecko układa tyle katoników/klocków/nakrętek ile sylab usłyszy w słowie: ŻABA, ŻYRAFA, ŻONKIL, ŻUK, ŻANETA

b)     kolejne zadanie to ułożenie tylu kartoników/klocków/nakrętek ile głosek usłyszy w słowie: ŻABA, ŻUK (dla 6 latków wszystkie pozostałe słowa – ŻYRAFA, ŻONKIL, ŻANETA, ŻABKA)

UWAGA!!! Kiedy dziecko wypowiada głoski zwracamy uwagę, aby przy każdej wypowiedzianej głosce dotykał palcem kartonika, jest to dobre ćwiczenia wprowadzające do nauki czytania.

c)     czerwone i niebieskie kartoniki/klocki/nakrętki będą potrzebne przy oznaczaniu w słowie ŻABA, ŻANETA  samogłosek i spółgłosek (dzieci wiedzą, że spółgłoski oznaczamy kolorem niebieskim, zaś samogłoski czerwonym).

Tutaj należy jednak wyraźnie dzieciom zaznaczyć, że nowa litera „Ż” jest spółgłoską i zaznaczamy ją kolorem niebieskim.

 

·        ZAPOZNANIE DZIECI Z LITERĄ „Ż” MAŁĄ I WIELKĄ DRUKOWANĄ (ten zapis obowiązuje dzieci 5-letnie) oraz MAŁĄ I WIELKĄ PISANĄ (ten zapis obowiązuje dzieci 6-letnie).

Zadaniem dzieci jest zapoznanie się z kierunkiem pisania tej litery, następnie wodzi palcem po konturze literki a następnie samodzielnie próbuje napisać ją w powietrzu.

·        WYKLEJANIE PLASTELINĄ NOWO POZNANEJ LITERKI

(dzieci 5letnie wyklejają literkę drukowaną, zaś dzieci 6letnie pisaną)

 

·        PRACA W KSIĄŻCE:

1.      DZIECI 5 –LETNIE: Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia, s. 42

2.      DZIECI 6-LETNIE: Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 91.

 

·        KOLOROWANKA – dla utrwalenia literki „ż”