DZIEŃ 3: ŚRODA, 18 listopad 2020r.
TEMAT: Urządzenia elektryczne dawniej i obecnie.
do pobrania - wersja pdf 18.11.2020
Do tego zadania potrzebne będą obrazki przedstawiające urządzenia elektryczne można wykorzystać wczorajszą plansze, z której powycinamy urządzenia lub posłużyć się obrazkami zamieszczonymi poniżej.
Dziecko losuje obrazek przedstawiający jakieś urządzenie elektryczne, nie pokazując go i opisuje jak wygląda dane urządzenie i do czego służy, nie podając nazwy. Rodzic odgaduje jego nazwę, a następnie zmiana rodzic opisuje a dziecko odgaduje.
Wiem, że z tym zadaniem poradziliście sobie świetnie.
2. A teraz będzie troszkę trudniej, ponieważ przyjrzymy się jak kiedyś wyglądały urządzenia, które dziś ułatwiają nam prace. Czy były podobne do dzisiejszych? Czy może jednak się różniły? Ciekawa jestem waszych odpowiedzi :)
Proszę was byście przyjrzeli się tym ilustracjom.
I jak wam się podobają te urządzenia? Podobne są do dzisiejszych?
Wasze pierwsze zadanie dotyczące tej karty będzie bardzo przyjemne a mianowicie musicie pokolorować obrazki z dawniejszych czasów, a następnie połączyć w pary obrazki zgodnie z ich przeznaczeniem. Poproście rodziców lub dziadków, aby wam opowiedzieli troszkę o tych urządzeniach ( a może ktoś ma w domu jeszcze któreś z tych urządzeń).
3. A teraz zapraszam do wysłuchania wiersza Włodzimierza Scisłowskiego pt. „Żarówka”.
W szklanej bańce cienki drucik, gdy prąd włączysz- światło rzuci!
Prawda, jakie to jest proste? Lecz nie zaraz nastał postęp!
Wpierw łuczywo swoim blaskiem oświetlało wnętrza jaskiń.
Później świecy ciepły płomień z trudem mrok rozpraszał w domu.
Łukasiewicz- pan aptekarz, na te świece wciąż narzekał,
A że dość miał owych biadań, olej skalny zaczął badać.
On to właśnie wszyscy wiecie, płomień lampy swojej wzniecił!
Zaczął się więc okres nowy: świat używał lamp naftowych.
Lecz to także było mało, by rozwiązać kwestię całą!
Pan Edison w Ameryce z zamyślonym chodził licem:
Szukał włókien, co się żarzą, i żarówką nas obdarzył!
W szklanej bańce cienki drucik prąd rozjarzył, światło rzucił!
Dziś żarówkę wkręcasz tylko, no i światło masz za chwilkę!
Od łuczywa do żarówek długa droga, jak widzicie,
Lecz myślało wiele główek, aby nam ułatwić życie!
Proszę zwrócić uwagę dzieci na wymienione w wierszu nazwiska osób, które przyczyniły się do wynalezienia nowych źródeł światła (Łukasiewicz – wynalazca lampy naftowej, Edison- wynalazca żarówki).
Proszę teraz o wręczenie dzieciom karty pracy:
i powtórne przeczytanie wiersza. Zadaniem dzieci jest narysowanie odpowiedniej liczby kropek, według kolejności stosowania tych źródeł światła.
A teraz zapraszam dzieci do zabaw matematycznych.
Do tych zabaw potrzebne nam będą papierowe figury geometryczne różniące się kolorem (czerwony, niebieski, zielony), kształtem i wielkością oraz sznureczki lub paski bibuły imitujące pętle, kartoniki z liczbami.
Rozkładamy przed dzieckiem wszystkie wycięte figury geometryczne w różnych kolorach (koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty – razem tych figur ma być nie więcej niż 10).
Następnie prosimy dziecko o nazwanie wskazanych przez nas figur a następnie prosimy o otoczenie pętlami figur w danym kolorze.
Ile pętli nam powstanie?
Zbiorów nie niszczymy będą nam przydatne w kolejnym ćwiczeniu.
Zadaniem dziecka jest policzenie figur w poszczególnych pętlach i umieszczenie nad poszczególną pętlą kartonika z liczbą odpowiednia do ilości elementów w pętli.
Kolejne zadanie dla dzieci to próba określenia, których figur w dwóch wybranych zbiorach jest więcej, których – mniej, o ile mniej, których figur jest tyle samo.
DZIECI 6-LETNIE:
W przypadku dzieci 6-letnich można wprowadzić znaki przydatne do porównywania zbiorów:
Umieszczamy przed dzieckiem przed dzieckiem 2 figury zielone i 2 figury czerwone. Zadaniem dziecka jest określenie ile jest figur czerwonych i ile jest zielonych. Następnie przypinamy między figurami znak „ = „ i informujemy dziecko, że ten znak oznacza, że figur w obu kolorach jest tyle samo a odczytuje się go: DWA RÓWNA SIĘ DWA.
Następnie dokładamy jedną figurę zieloną (więc mamy 3 zielone i 2 czerwone) i pytamy dzieci czy ten zapis jest prawidłowy (3=2). Pytamy w jaki sposób można to zadanie poprawić?
Dziecko zapewne zaproponuje dołożenie 1 czerwonej figury aby było: 3 zielone i 3 czerwone.
Ale możemy zabrać 1 czerwona figurę i powiedzieć, że można to poprawić w inny sposób poprzez użycie znaku większości „>”. Więc mamy 3>2 co odczytujemy:
TRZY TO WIĘCEJ NIŻ DWA.
I ostatnie już ćwiczenie: teraz zabieramy jedną zielona figurę i dokładamy jedną czerwoną (mamy 2>3) i ponownie pytamy czy ten zapis jest poprawny?
Tutaj pomiędzy figurami wstawiamy znak mniejszości „ <”
(wyjdzie nam 2<3) co odczytujemy: DWA TO MNIEJ NIŻ TRZY.
Zapraszam do ćwiczeń w samodzielnym stosowaniu znaków. Proszę rozdac dzieciom karteczki z zapisanymi liczbami ułożonymi w pary z odstępem na znak. A zadaniem dzieci będzie umieszczenie pomiędzy liczbami odpowiedniego znaku : <, >, =.
Jak zapewne wiedzą państwo zaczęliśmy bawić się z dziećmi w kodowanie co sprawia im całkiem niezłą zabawę i wychodzi im to świetnie. Dlatego też dla chętnych osób podsyłam kartę pracy z kodowaniem.
Jeśli któreś dziecko będzie miało ochotę pochwalić się swoim dziełem podsyłam adres poczty na którą można wysłać pracę: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Pozdrawiam serdecznie :)