Zajęcie 5
Temat: Wakacyjne podróże.
• Co można zrobić z papierem? – zabawy badawcze.
• Zapoznanie z papierem o różnej fakturze. Kartka z bloku technicznego, kartka z bloku rysunkowego, strona z gazety czarno-białej i kolorowej, tektura, ulotka reklamowa, papierowy talerzyk, pudełko z papieru, papier śniadaniowy. Rozkładamy przed dzieckiem przedmioty z różnego papieru. Dziecko dotyka papier i przedmioty wykonane z niego. Określ, jaki w dotyku jest papier. Pytamy:
− Czy każdy papier jest taki sam?
− Gdzie spotykamy produkty z papieru (np.: zeszyty, książki)?
• Zabawy badawcze z wykorzystaniem papieru.
Kartki papieru rysunkowego i technicznego, kawałki tektury, kulki z papieru, drobno podarte kawałki papieru, miska z wodą, kwiatek papierowy.
• Latający papier.
Opuszczamy kolejno przedmioty z papieru i pyta dzieci: − Czy opadają? − Jeśli tak – który szybciej, a który wolniej? Wnioski: Jedyną formą, która opadła na dno była kulka papieru. Stało się tak, ponieważ jej masa była rozłożona nierównomiernie, a po nasiąknięciu wodą, stała się cięższa.
• Pływający papier.
Umieszczamy różnego rodzaju kartki papierowe na powierzchni wody. Dziecko obserwuje i porównuje sposób oraz szybkość nasiąkania wodą materiałów papierowych. Wnioski: Szybciej nasiąka papier techniczny. Dzieje się tak, ponieważ jego gramatura, a więc gęstość i sztywność, jest większa.
• Rozkwitający kwiatek.
Kładziemy kwiatek na wodzie. Po jakimś czasie (do kilkunastu minut), kwiatek rozkwitnie. Papier składa się między innymi z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary – cienkie rurki do transportowania wody. Po umieszczeniu papieru w wodzie, w wyniku sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. Dzięki temu zjawisku kwiatek wygląda jakby rozkwitał.
• Praca techniką origami Samolot.
Kartka z bloku rysunkowego dla każdego dziecka. Dziecko postępuje zgodnie z instrukcjami:
• Złóżcie kartkę na pół (wzdłuż dłuższego boku).
• Rozłóżcie ją, a następnie złóżcie każdy dolny róg tak, aby dotykał środkowej linii, która powstała po złożeniu kartki.
• Utrzymując te zagięcia, złóżcie każdy z utworzonych dwóch rogów tak, aby ponownie stykał się ze środkową linią.
• Utrzymajcie te zagięcia i wykonajcie jeszcze jedno – raz składając każdy z dwóch rogów tak, aby stykał się on ze środkową linią.
• Dociśnijcie wszystkie zrobione przez Was zagięcia.
• Zabawa z zastosowaniem rymowanki.
Dziecko z wykonanym samolotem maszeruje po kole, w którym znajdują się obrazki przedstawiające miejsca letniego wypoczynku i rytmizuje tekst:
Wakacje, wakacje, na przygody czas,
powita nas łąka, pole oraz las.
Następnie puszcza samolot do środka koła, tak aby wylądował na jednym z obrazków. Dziecko naśladuje i opowiada jak można wypoczywać w danym miejscu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
• Zabawa ruchowa Łódka na falach.
Dziecko siadają skrzyżnie, wykonują małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka kołysze się na małych falach. Potem wykonują głębsze skłony – duże fale, rękami uderzają z boku o podłogę, dzieci naśladują głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.
• Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Dziecko słucha zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)