Zajęcia 2.
Temat: Liczymy patyczki.
•Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.
Patyczki w różnych kolorach lub znaki i liczby.
Dziecko bierze sobie po tyle patyczków, ile ma palców u rąk.
• Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych. Dzieci układają z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określają, ile patyczków potrzebowały do ułożenia kształtu każdej figury.
• Układanie patyczków według kolorów. Dzieci liczą patyczki w każdym kolorze. Podają całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków. Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków.
Np. 3 + 4 + 3 = 10
Ι Ι Ι Ι Ι Ι Ι Ι Ι Ι
• Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym. Dzieci liczą pozostałe patyczki, mówiąc: 10 odjąć 3 to siedem. Układają działanie: 10 – 3 = 7
• Odkładanie patyczków, np. czerwonych. Dzieci liczą pozostałe patyczki, mówiąc: 7 odjąć 3 to cztery. Układają działanie: 7 – 3 = 4
Dalsze ćwiczenia przeprowadzamy analogicznie.
• Karta pracy, cz. 4, s. 73.
Kończenie rysowania szlaczków. Dzielenie nazw obrazków na sylaby (lub na głoski).
• Utrwalanie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Rok.
Podczas recytacji wiersza wypowiadamy nazwę miesiąca, wypowiadając nazwy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie. Podczas ponownego słuchania wiersza klaszczą, kiedy usłyszą nazwę miesiąca.
W styczniu Nowy Rok przychodzi,
często mrozem grozi.
W lutym czyni tak samo.
W marcu bywa jak w garncu (…).
Kwiecień z majem w zieleni skąpane (…).
Czerwiec obiecuje radości wiele,
bo – moi przyjaciele –
lipiec i sierpień to wakacji czas (…).
Wrzesień i październik zmieniają kolory ziemi (…).
W listopadzie smutek na drzewach się kładzie.
A w grudniu zmęczony pracą Stary Rok
żegna się i… zaprasza Nowy Rok. (…)