Zajęcie 5
Temat: Co jest cięższe, a co lżejsze?
• Utrwalanie refrenu piosenki Dziwni goście, nauka zwrotek. (zajęcie 3)
• Zabawa Wyrażamy emocje – rozwijająca zdolność koncentracji podczas działania oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Nagranie piosenki Dziwni goście, obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje.
Przykład: Ułożone obrazki. W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje w określonym kierunku. Na przerwę w nagraniu dziecko zatrzymuje się, a my czytamy tekst Bożeny Formy:
Kiedy na niebie słoneczko świeci,
cieszą się bardzo dorośli i dzieci.
Pytamy:
− W jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci, o których jest mowa w wierszyku?
Tak kieruje wypowiedziami dzieci, żeby uzyskać odpowiedzi: poprzez śmiech, podskoki, klaskanie. Następnie z dzieckiem powtarzamy wspólnie tekst. Dziecko wybiera prawidłowy obrazek.
Zabawę powtarzamy, przedstawiając dzieciom kolejne wierszyki. Dzieci recytują je zgodnie z rytmem proponowanym przez N. grającego na instrumencie.
Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,
deszcz pada i każdy ma humor ponury.
Dziecko porusza się, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę; powtarzają tekst znudzonym głosem.
Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,
jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.
Dziecko recytuje tekst wzburzonym tonem.
Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,
wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.
Dzieci robią przerażoną minę i recytują tekst szeptem.
Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,
łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.
Dzieci powtarzają tekst płaczącym głosem.
• Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
• Zapoznanie z wagą szalkową.
• Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej. Klocki: drewniane, sześcienne, miś.
Jeżeli nie posiadamy wagi, wtedy możemy szacować ciężar przedmiotów układając na dłoniach dziecka, aby porównywało ciężar przedmiotów unosząc lżejsze, a opuszczając dłoń z cięższymi na zasadzie wagi szalkowej.
• Pierwsza sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
• Druga sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
− Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś? (Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów. Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, wagi szalkowe.
Każde dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
• Karta pracy, cz. 4, s. 55.
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
• Karta pracy, cz. 4, s. 59.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.