przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Co jest cięższe, a co lżejsze

 

 

Zajęcie 5

Temat: Co jest cięższe, a co lżejsze?

Wersja PDF (kliknij)

• Utrwalanie refrenu piosenki Dziwni goście, nauka zwrotek. (zajęcie 3)

Zabawa Wyrażamy emocje – rozwijająca zdolność koncentracji podczas działania oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

Nagranie piosenki Dziwni goście, obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje.

Przykład: Ułożone obrazki. W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje w określonym kierunku. Na przerwę w nagraniu  dziecko zatrzymuje się, a my czytamy tekst Bożeny Formy:

Kiedy na niebie słoneczko świeci,

cieszą się bardzo dorośli i dzieci.  

Pytamy: 

− W jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci, o których jest mowa w wierszyku?

Tak kieruje wypowiedziami dzieci, żeby uzyskać odpowiedzi: poprzez śmiech, podskoki, klaskanie. Następnie z dzieckiem powtarzamy wspólnie tekst. Dziecko wybiera prawidłowy obrazek.  

Zabawę powtarzamy, przedstawiając dzieciom kolejne wierszyki. Dzieci recytują je zgodnie z rytmem proponowanym przez N. grającego na instrumencie.

 

Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,

deszcz pada i każdy ma humor ponury.

 

Dziecko porusza się, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę; powtarzają tekst znudzonym głosem.

 

Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,

jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.

 

Dziecko recytuje tekst wzburzonym tonem.

 

Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,

wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.

 

Dzieci robią przerażoną minę i recytują tekst szeptem.

Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,

łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.

Dzieci powtarzają tekst płaczącym głosem.

 

Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej. 

• Zapoznanie z wagą szalkową.   

Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej. Klocki: drewniane, sześcienne, miś.

 Jeżeli nie posiadamy wagi, wtedy możemy szacować ciężar przedmiotów układając na dłoniach dziecka, aby porównywało ciężar przedmiotów unosząc lżejsze, a opuszczając dłoń z cięższymi na zasadzie wagi szalkowej.

• Pierwsza sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki. 

− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

• Druga sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.

− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?

− Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś? (Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).

• Trzecia sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.

− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów. Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, wagi szalkowe.

Każde dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze. 

Karta pracy, cz. 4, s. 55.

Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.

Karta pracy, cz. 4, s. 59.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.