Temat: Mieszkamy w Europie
• Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.
Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.
• Rozmowa o Europie oraz krajach należących do UE.
• Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt.
• Samodzielne lub z pomocą odczytywanie nazw państw europejskich.
• Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.:
Wieża Eiffla – Francja:
Krzywa Wieża – Piza:
Koloseum – Włochy:
Akropol – Grecja:
wiatraki, tulipany – Holandia:
zegar Big Ben, zamek królowej Elżbiety – Anglia:
torreador, corrida – Hiszpania:
• Nauka rymowanki.
W Europie mieszkam,
tak jak ty, kolego.
Że jestem Polakiem –
dumny jestem z tego.
• Zabawa Polska – mój dom.
Przygotowanie gazet. Dziecko z pomocą układa z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladują poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, wchodzi na ułożoną z gazet mapę.
• Zabawa Kto tak potrafi?
Przygotowanie gazet. Dziecko przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż, skaczą dookoła gazety na jednej nodze. Zwijają gazety w kulki, dmuchają na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzucają papierowe kule do pojemnika.
• Piękny jest nasz kraj – twórcza zabawa plastyczna.
• Wybieranie spośród obrazków zdjęć (wyciętych z kolorowych czasopism) różnych zakątków naszego kraju tych, które dziecku podobają się najbardziej. Omawianie, co one przedstawiają; uzasadnianie swojego wyboru. Obrazki/zdjęcia wycięte z czasopism.
• Wykonanie pracy plastycznej. Dla dziecka zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, pastele olejne, kartki, klej. Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu
• Samodzielne działania dzieci; naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka (wyciętych z kolorowych czasopism) wybranego przez dziecko; dorysowywanie – według pomysłów dziecka – z każdej strony pastelami olejnymi brakujących elementów w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
• Oglądanie powstałych prac; wyjaśnianie, jakie elementy dorysowali i dlaczego. Wybór najciekawszej, zdaniem dzieci, pracy; zwrócenie uwagi na spójność elementów narysowanych i naklejonego fragmentu.