Zajęcie 2.
Temat: Małe miasteczko.
Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 2
Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkamy. Dziecko rozpoznają miejsca. Następnie prowadzimy swobodne rozmowy na temat miejsca, w którym mieszkamy, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka. Propozycje zdjęć:
• Karta pracy, cz. 4, s. 22.
Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.
• Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców (według Krzysztofa Sąsiadka).
Dziecko:
Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
na pianinie gram. naśladują grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,
na bębenku gram. uderzają na przemian dłońmi o uda,
Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
i na trąbce gram. naśladują granie na trąbce,
Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,
i zaklaszczę wam. klaszczą.
Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
• Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez nie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.
• Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży,
spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
Na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
- Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).
• Karta pracy, cz. 4, s. 23.
Dzieci czytają z pomocą (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi. Dzieci kolorują rysunki.
• Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.
Apaszka do zawiązania oczu. Zawiązujemy dziecku oczy i jesteśmy przewodnikiem, który prowadzi dziecko po uliczce utworzonej z przedmiotów w dom, między meblami. Podajemy określenia kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, aż do końca uliczki.
• Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dziecka na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.