przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Zajęcia 2

 

Zajęcie 2.

Temat: Małe miasteczko.

Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 2

Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkamy. Dziecko rozpoznają miejsca. Następnie prowadzimy swobodne rozmowy na temat miejsca, w którym mieszkamy, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka. Propozycje zdjęć:

Karta pracy, cz. 4, s. 22.

Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.

 • Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców (według Krzysztofa Sąsiadka).    

Dziecko:

Ja dziesięć palców mam,                         pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

na pianinie gram.                                     naśladują grę na pianinie,

Ja dwie ręce mam,                                   pokazują dłonie,

na bębenku gram.                                    uderzają na przemian dłońmi o uda,

Ja dziesięć palców mam                          pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

i na trąbce gram.                                      naśladują granie na trąbce,

Ja dwie ręce mam                                    pokazują dłonie,

i zaklaszczę wam.                                    klaszczą.

Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

• Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.

Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez nie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.

• Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

 które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży,

spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

Na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

• Rozmowa na temat wiersza.

 − Jak wygląda małe miasteczko?

− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

-  Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.

Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).

 

Karta pracy, cz. 4, s. 23.

Dzieci czytają z pomocą (lub samodzielnie) nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi. Dzieci kolorują rysunki.

Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.

 Apaszka do zawiązania oczu.  Zawiązujemy dziecku oczy i jesteśmy przewodnikiem, który prowadzi dziecko po uliczce utworzonej z przedmiotów w dom, między meblami. Podajemy określenia kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, aż do końca uliczki.

Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.

Zadaniem dziecka na spacerze jest:

− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

− poznawanie nazw mijanych ulic,

− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.