przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Ż jak żaba - 30.04

 

4.Odkrywanie litery ż, Ż.

Do pobrania - wersja PDF - 30.04

Dziś nie świętuje nikt, ponieważ nie mamy w naszych znaczkach literki "ż". Jestem pewna, że dzieci zauważą podobieństwo do literki Adasia, czyli „z’. I mają rację, bo możecie Państwo powiedzieć, że „ż” to takie „z” z kropeczką.

„Burza mózgów” – szukamy wyrazów rozpoczynających się literką ż.
Pomocne mogą być obrazki, które dla utrwalenia dziecko może pokolorować.

Dalej szukamy tych z ż w środku (leżak, jeżyny, kałuża…).

Rezygnujemy z tych z głoską ż na końcu ponieważ, ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż, mąż.

Chciałabym, żeby teraz dzieci skupiły się na wyrazie żaba. Dlatego proponuję dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazu - żaba. Niech Wasze dziecko podzieli słowo żaba na sylaby i na głoski. Policzy sylaby i głoski. Spróbujcie ułożyć schemat wyrazu żaba. Dziecko układa tyle białych karteczek (lub rysuje tyle kwadracików), ile głosek słyszy w słowie żaba. Następnie wymawia głośno głoski, dotykając kartoników.

Zazwyczaj z dziećmi oznaczylibyśmy samogłoski i spółgłoski (samogłoski to te czerwone, a spółgłoski to niebieskie). Nie jest to wymagana wiedza, ale dzieci chętnie i z ciekawością wykonywały ten podział. Nadszedł czas na prezentację literki. Można zaprezentować poniższą planszę i omówić wygląd litery ż, Ż  poprosić dziecko, żeby paluszkiem przejechało po literkach, następnie napisać ją w powietrzu, na dywanie lub na plecach rodzica.

A co dziś w książeczce. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.68

Określanie, co przedstawia obrazek. Podawanie pierwszej głoski z jego nazwy.

Rysowanie po śladach rysunków. Podawanie głosek, jakimi rozpoczynają się słowo żubr i nazwy rysunków. Zaznaczanie liter ż, Ż w wyrazach.

Mam jeszcze jedną propozycje zadania tym razem matematycznego. Chciałabym, żeby dzieci pomogły żabom (po obejrzeniu krótkiego filmiku), rozwiązać zadanie.

Żaby akrobatki: https://www.youtube.com/watch?v=NBAiuJ6O6Hk

Poniżej podaję propozycję dodatkowych kart pracy.