Witajcie w ostatnim tygodniu kwietnia, który upłynie nam pod hasłem: „Dbamy o przyrodę”.
Poniedziałek „Strażnicy przyrody"
Do pobrania - wersja PDF - 27.04
I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.
Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)
Spróbujcie wspólnie określić nastrój , temat piosenki poprzez kilka pytań:
−− Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?
−− Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?
−− Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
−− Co oznaczają słowa piosenki: „W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek nauczy się lubić”.
Spróbujcie się nauczyć piosenki i dobrze przy niej bawić.
W fioletowych kartach pracy Nowe przygody… cz.4 na str. 12-13 mamy przydatną ilustrację i wierszyk.
Kuku, kuku! - echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
- Kuku, czekam! Kuku, dzieci
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
- Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
- Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
- Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
- Prawda - szepnął wilczek młody.
- Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
- Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
A teraz powiedzcie:
-Co robiły dzieci w lesie?
−− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
−− Jak wy zachowujecie się w lesie?
Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?
Las to …
Wierszyk ten jest świetnym wstępem do rozmowy na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? Podawanie propozycji np.: Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…
Pomocny może okazać się: KODEKS MAŁEGO EKOLOGA.
Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, drzewami, a dzieci wcielają się w role drzew i uzewnętrzniają stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez mamę lub tatę.
Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą.
Proponuję przerwę na zabawy ruchowe.
Dziecko może napisać, jeśli potrafi lub narysować kropkę w odpowiednim kolorze.
Myślę, że każde dziecko poradziło sobie z zadaniem i zasłużyło na dyplom.