przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Strażnicy przyrody - 27.04

 

Witajcie w ostatnim tygodniu kwietnia, który upłynie nam pod hasłem: „Dbamy o przyrodę”.

Poniedziałek „Strażnicy przyrody"

Do pobrania - wersja PDF - 27.04

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.

Ta kula to nasza Ziemia.

Dorośli ciągle na tej Ziemi

chcą wszystko zmieniać.

Wycinają drzewa,

śmiecą na leśnej łące,

czarny dym z kominów  leci

i zasłania słońce.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem

Ty i ja – jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci

zadbają o piękno Ziemi,

to wszystko skończy się szczęśliwie,

nic się nie zmieni.

W ogromnym kosmosie

Ziemia się nie zgubi,

gdy ją każdy mały człowiek

nauczy się lubić.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem

Ty i ja – jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

Spróbujcie wspólnie określić  nastrój , temat piosenki poprzez kilka  pytań:

−− Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?

−− Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?

−− Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?

−− Co oznaczają słowa piosenki: „W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek nauczy się lubić”.

Spróbujcie się nauczyć piosenki i dobrze przy niej bawić.

  •   „Strażnicy przyrody” - słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej.

W fioletowych kartach pracy Nowe przygody… cz.4 na str. 12-13 mamy przydatną ilustrację i wierszyk.

Kuku, kuku! - echo niesie.

To kukułkę słychać w lesie.

- Kuku, czekam! Kuku, dzieci

Czy sprzątniecie swoje śmieci?

Płaczą sarny i jeżyki:

- Ach! Zamienią las w śmietniki!

Rudy lisek wyszedł z norki.

- Dzieci to są mądre stworki.

O! Zbierają już butelki

i zakrętki, i papierki.

Wiedzą, że ze szkiełka w lesie

straszny pożar się rozniesie!

Hyc! Wyskoczył zając Kicek.

- Chcecie poznać tajemnicę?

Każdy maluch las szanuje

i porządku w nim pilnuje.

Wie, że drzewo i roślina

oczyszczają dym z komina.

- Prawda - szepnął wilczek młody.

- Dzieci bronią swej przyrody.

Nikt nie goni nas z patykiem

i nie płoszy zwierząt krzykiem.

Po mrowiskach też nie skaczą.

Przecież wtedy mrówki płaczą!

Odezwała się sarenka:

- Pamiętają o ziarenkach,

w zimie dokarmiają ptaki.

Lubią nas te przedszkolaki!

Cieszmy się więc do rozpuku

i śpiewajmy: Kuku, kuku!

A teraz powiedzcie:

-Co robiły dzieci w lesie?

−− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

−− Jak wy zachowujecie się w lesie?

Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?

Las to …

Wierszyk ten jest świetnym wstępem do rozmowy na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? Podawanie  propozycji np.: Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…

Pomocny może okazać się: KODEKS MAŁEGO EKOLOGA.

  •   Karta Pracy,cz.4,s.14-15.Oceńcie czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody.
  •   Teraz proponuję ,żebyście zamienili się w drzewa – zabawa dramowa „My drzewa”.

Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, drzewami, a dzieci wcielają się w role drzew i uzewnętrzniają stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez mamę lub tatę.

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą.

  • Nadszedł czas na prezentację wyglądu drzew iglastych i liściastych.
    Obejrzenie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych. Porównanie wyglądu.

  • Następnie spróbujcie omówić ogólną  budowę drzewa. Nazwijcie części drzewa, określcie, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią. Pomocny może być ten obrazek:

Proponuję przerwę na zabawy ruchowe.

  • Ćwiczenia ramion i tułowia –„ Piłujemy drzewo”.
    Dziecko staje  w parze z rodzicem, twarzami do siebie. Podajecie sobie ręce i naprzemiennie przeciągacie je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladując piłowanie drzewa.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni – „Toczymy zwalony pień”.
    Dobieracie się parami. Dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa– leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach. Po chwili następuje zmiana ról.

Dziecko może napisać, jeśli potrafi lub narysować kropkę w odpowiednim kolorze.

Myślę, że każde dziecko poradziło sobie z zadaniem i zasłużyło na dyplom.