przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Litera F, f

 

Zajęcia 5

Okrywanie litery F

Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 5

Dzisiaj swoje święto obchodzi Kacper ze swoim znaczkiem z literką F jak fala.

• Prezentacja litery F:

• Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – farba.

• Analiza i synteza słuchowa słowa farba. Dzieci dzielą słowo farba na sylaby i na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab, a ile głosek.
Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę f słychać na początku (futro, flaga, fasola…), w środku słowa (agrafka, alfabet, wafle…).

  • Wypowiadanie głoski f: długo: fffyyyy… krótko: f, f, f, f.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 67 (kolor różowy)
    Opisywanie, co przedstawia obrazek. Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków. Rysowanie po śladach rysunków. Kolorowanie wybranych rysunków.
  • Zaznaczanie liter f, F w wyrazach.
  • Ćwiczenia wzrokowe:
    Literkowi detektywi.
    Wypełnijcie pudełko skrawkami gazet, czasopismami z napisami. Powiedzcie, że to pudełko należy do „Literkowego detektywa” wyznaczcie dziecku zadanie polegające na poszukiwaniu litery F (można również z innymi literami się pobawić). Poproście, aby po znalezieniu zaznaczyło je flamastrem. Można do tego wykorzystać szkło powiększające.
  • Ćwiczenia słuchowe:
    Historyjka z literą F
    Przeczytajcie wierszyk J. Brzechwy i kiedy dziecko usłyszy literkę f jego zadaniem jest wykonać dowolny ruch np. podskoczyć, pomachać itp.

FOKA

Mole foce zjadły futro.
„W czym na spacer wyjdę jutro?”
Poszła foka do oposa:
„Jestem naga, jestem bosa,
Co ja teraz, biedna, pocznę?
Daj choć futro zeszłoroczne”.
Opos tylko drzwi zatrzasnął:
„Każdy nosi odzież własną!”
Poszła foka między bobry:
„Może będzie kto tak dobry
I ponosić futro da mi? Futro przecież się nie splami”.
Bobry rzekły na to:
„Foko, Bieda u nas jest w tym roku,
Może jednak ci niedźwiedzie
Dopomogą w twojej biedzie”.
Ale niedźwiedź tylko mlasnął:
„Każdy nosi odzież własną!”
Poszła foka do borsuka:
„Może pan mi coś wyszuka?”
Borsuk zmierzył ją z wysoka:
„Z pani jest po prostu - foka!”
Nie pomogły również lisy -
Lis przeważnie sam jest łysy.
Nie zastała gronostajów,
Szenszyl kazał przyjść jej w maju,
Jeszcze gorzej poszło z lutrą,
Skunks miał w pralni swoje futro.
Poszła foka w złym humorze:
„Nikt mi, widzę, nie pomoże”.
Pozbierała na dnie szafki
Zniszczonego futra skrawki
I zaniosła do kuśnierza.
Kuśnierz mierzy i przymierza,
Poupinał skrawki modnie,
Potem szył przez dwa tygodnie,
Lecz by dziury zaszyć w futrze,
Musiał futro zrobić krótsze.
Jak tu foka w złość nie wpadnie:
„Ależ mnie pan ubrał ładnie!
Przód jest krótszy o trzy cale,
Moich rąk nie widać wcale,
Pan mi zeszył nogi obie,
Co ja teraz, biedna, zrobię?
”Kuśnierz zmrużył jedno oko:
„Trudno. Będzie pani foką”.
Odtąd foka nieszczęśliwa
Już nie chodzi, tylko pływa.

• Budowanie schematu słowa farba. Białe kartoniki dla dziecka. Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab w słowie farby – rozsuwa kartoniki i wymieniają głośno sylaby. Następnie układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie farby, wymienia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

F A R       B A

F A R B A

• Budowanie schematu słowa fala…

Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów: farby, fala,dziecko zaznacza miejsca głoski f niebieskimi kartonikami. Potem zaznacza miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.

• Wodzenie palcem po literze f: małej i wielkiej, pisanej.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 66.
    Rysowanie cebuli po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.