przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

ZAJĘCIA 4 - Wiosenne prace na wsi

 

Zajęcie  4.  

WIOSENNE PRACE NA WSI 

Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 4

• Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi.

• Karta pracy, cz. 4, s. 10.

Oglądanie strony gazety ze zdjęciami przedstawiającymi prace na wsi. Określanie, co to za prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.

Pole

Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.

− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?

 − Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?

Sad

 W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.

− Dlaczego są wykonywane takie prace?

Zwierzęta wiejskie

Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.

− Czy praca rolnika jest łatwa?

Oglądanie obrazków narzędzi ogrodniczych.

Obrazki narzędzi ogrodniczych.

Dzieci oglądają obrazki narzędzi ogrodniczych: grabi, wideł, łopaty, motyki, sekatora, konewki. Dzielą ich nazwy na sylaby lub na głoski. Określają, do czego służą kolejne narzędzia.

• Karta pracy, cz. 4, s. 11.

Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie z N. lub samodzielnie ich nazw. Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim. 

• Spacer – przyglądanie się pracom w przydomowych ogródkach.

• Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości. Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.

Dwie skakanki w dwóch różnych kolorach lub sznurek, sznurówki. Układanie ze skakanek dwóch dróg.   

• Dwie drogi równoległe.  Pyta:

− Czy obie drogi mają taką samą długość?

Jedna z dróg zakręca.

− Czy teraz drogi mają taką samą długość?

− Dlaczego uważasz, że czerwona droga jest dłuższa?

Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku.

− Czy drogi mają taką samą długość?

− Dlaczego tak uważasz? Jedna z dróg zakręca.

 − Czy drogi nadal mają taką samą długość?

 − Jak można udowodnić, że są tej samej długości? (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same skakanki, tylko przesunięte).

• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Mały dywan. Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Rodzic też dokonuje pomiaru.

− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?

− Czy nasze stopy są jednakowej długości?

Mierzenie długości dywanu krokami.

Mały dywan. Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Rodzic też dokonuje pomiaru.

− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?

 − Z czym jest związana długość kroków? (Ze wzrostem).

• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.

Linijka, mały dywan. Mierzenie linijką długość małego dywanu.

Karta pracy, cz. 4, s. 7.

Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić. Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.

• Kolorowanie obrazka wyprawka plastyczna – karta M „Praca w ogrodzie” (dołączone do książki).