Zajęcie 4.
WIOSENNE PRACE NA WSI
Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 4
• Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi.
• Karta pracy, cz. 4, s. 10.
Oglądanie strony gazety ze zdjęciami przedstawiającymi prace na wsi. Określanie, co to za prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.
Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
− Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.
− Czy praca rolnika jest łatwa?
• Oglądanie obrazków narzędzi ogrodniczych.
Obrazki narzędzi ogrodniczych.
Dzieci oglądają obrazki narzędzi ogrodniczych: grabi, wideł, łopaty, motyki, sekatora, konewki. Dzielą ich nazwy na sylaby lub na głoski. Określają, do czego służą kolejne narzędzia.
• Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie z N. lub samodzielnie ich nazw. Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim.
• Spacer – przyglądanie się pracom w przydomowych ogródkach.
• Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości. Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Dwie skakanki w dwóch różnych kolorach lub sznurek, sznurówki. Układanie ze skakanek dwóch dróg.
• Dwie drogi równoległe. Pyta:
− Czy obie drogi mają taką samą długość?
Jedna z dróg zakręca.
− Czy teraz drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego uważasz, że czerwona droga jest dłuższa?
Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku.
− Czy drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego tak uważasz? Jedna z dróg zakręca.
− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są tej samej długości? (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same skakanki, tylko przesunięte).
• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan. Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Rodzic też dokonuje pomiaru.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
• Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan. Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Rodzic też dokonuje pomiaru.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość kroków? (Ze wzrostem).
• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.
Linijka, mały dywan. Mierzenie linijką długość małego dywanu.
• Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić. Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.
• Kolorowanie obrazka wyprawka plastyczna – karta M „Praca w ogrodzie” (dołączone do książki).