przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

ZAJĘCIA 3 - Zwierzęta wiejskiego podwórka

 

Zajęcie  3.  

ZWIERZĘTA WIEJSKIEGO PODWÓRKA

Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 3

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza: "Podwórkowa awantura".

Kura gdacze, kaczka kwacze –

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

 Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee…

– Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!

– Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

bo ta koza groźna była.

  •  Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów, a następnie pytamy:

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

−  Jakie głosy wydawały zwierzęta? Np. kura …., kaczka ….,

Ważne, aby zwrócić uwagę na poprawne wymawianie przez dzieci nazw odgłosów, jest to dobre ćwiczenie artykulacyjne.

Utrwalanie  piosenki  "Na podwórku" https://drive.google.com/file/d/136T2frBKbWwM0Dhu3ltrGny_VeMcPzgo/view?usp=sharing

Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś. (nagranie wesołej melodii)

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje  w rytmie nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. ( dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzą do przysiadu,  na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci powoli wstają). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (dziecko naśladują ruchy zajączków). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach i miarowo oddycha).

• Karta pracy, cz. 4, s. 6.

Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli. Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.

• Po co hodujemy zwierzęta? – ćwiczenia i zabawy.

- Czym żywią się zwierzęta?

- Jak nazywają się ich domy?

- Co nam dają zwierzęta?

Dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta i wypowiada się na podstawie obrazka.  

Nazywa produkty pochodzące od zwierząt.

 • Zabawa Smakujemy i dotykamy.

Produkty pochodzące od zwierząt, apaszka. Pokazujemy dzieciom produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Następnie zasłaniamy im oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywają zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazują je na obrazkach.

Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?

Podajemy nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi , do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…

Karta pracy, cz. 4, s. 8.

Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach lub samodzielne. Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.

Karta pracy, cz. 4, s. 9.

Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z Rodzicem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.