Zajęcie 3.
ZWIERZĘTA WIEJSKIEGO PODWÓRKA
Do pobrania - wersja PDF - ZAJĘCIA 3
• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza: "Podwórkowa awantura".
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
− Jakie głosy wydawały zwierzęta? Np. kura …., kaczka ….,
Ważne, aby zwrócić uwagę na poprawne wymawianie przez dzieci nazw odgłosów, jest to dobre ćwiczenie artykulacyjne.
• Utrwalanie piosenki "Na podwórku" https://drive.google.com/file/d/136T2frBKbWwM0Dhu3ltrGny_VeMcPzgo/view?usp=sharing
• Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś. (nagranie wesołej melodii)
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje w rytmie nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. ( dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzą do przysiadu, na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci powoli wstają). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (dziecko naśladują ruchy zajączków). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach i miarowo oddycha).
• Karta pracy, cz. 4, s. 6.
Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli. Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.
• Po co hodujemy zwierzęta? – ćwiczenia i zabawy.
- Czym żywią się zwierzęta?
- Jak nazywają się ich domy?
- Co nam dają zwierzęta?
Dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta i wypowiada się na podstawie obrazka.
Nazywa produkty pochodzące od zwierząt.
• Zabawa Smakujemy i dotykamy.
Produkty pochodzące od zwierząt, apaszka. Pokazujemy dzieciom produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Następnie zasłaniamy im oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywają zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazują je na obrazkach.
• Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Podajemy nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi , do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…
• Karta pracy, cz. 4, s. 8.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach lub samodzielne. Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.
• Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z Rodzicem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.