2.Dzień dobry w środę
Wołanie wiosny
Do pobrania - wersja PDF - 15.04
Po przypomnieniu nazw ptaków, posłuchajcie wspólnie piosenki.
https://drive.google.com/file/d/1TWJiM__fov8nj0FpeQ11hi3kftRva6jj/view?usp=sharing
„Wołanie wiosny” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
II. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref.: Zielona wiosenka…
III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy.
Porozmawiajcie chwilkę o tekście piosenki.
− O jakiej porze roku jest ta piosenka?
- Po czym poznajemy, że nastaje wiosna?
− Gdzie przyleciały bociany?
- Co robiły ? itp
Drodzy Państwo, pomóżcie Waszym dzieciom w nauce refrenu i choćby pierwszej zwrotki piosenki. Jestem pewna, że po dwukrotnym wysłuchaniu piosenki Wasze dzieci, zaczną ją nucić.
Zabawa twórcza – „Ptaki z figur”. Jeśli macie klocki w kształcie figur geometrycznych, to dziecko mogą ułożyć z nich wymyślone przez siebie ptaki. Można też wyciąć z papieru różne figury, nazwać je przy okazji i ułożyć z nich ptaszki. Koniecznie przeliczcie, ile klocków z kształcie danych figur zostało użytych.
Do wykonania poniższych zadań potrzebne będą jakieś liczmany, mogą być klocki, guziki, cukierki… co macie. Układamy zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając swoje liczmany lub je odkładając.
- Na drzewie siedziało 7 wróbli. (dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. ( dokłada jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?
Dzieci liczą klocki i podają ich liczbę, odpowiadając na pytanie.
Ale można też podać to w następujący sposób 7 wróbli dodać (+)3 wróble równa się (=)10 wróbli. Zapisuje działanie: 7 + 3 = 10 .Jeśli dziecko potrafi, niech zapisze działanie na kartce. Jeśli nie, proszę napisać cyfry na wzór i niech dziecko je przepisze lub napisze po śladzie.
- Na drzewie było 8 gołębi. (dziecko układa przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały (odsuwa 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?
Dzieci liczą pozostałe klocki i odpowiadają na pytanie. Wasze dziecko może narysować 8 gołębi a następnie skreślić tyle ile odleciało, czyli 8.
8 gołębi odjąć(-) 8 gołębi = 0 gołębi
Układamy działanie: 8 – 8 = 0
Można też zaproponować dziecku, żeby samo wymyśliło sobie taką treść zadania.
Myślę, że jest to propozycja fajnej, wspólnej zabawy wszystkich domowników zakończona wojną na poduchy. Można przygotować razem z dzieckiem opaskę bociana.
Wraz z dzieckiem budujemy na środku pokoju gniazdo z koców i poduszek. Wszyscy siadacie w gnieździe. Rodzic prosi dziecko , aby wyobraziło sobie, że jest pisklęciem. Przy nagraniu np. spokojnej melodii opowiada, co się zdarzyło.
– Nasze przytulne, ciepłe gniazdo jest bardzo wysoko na drzewie i wiatr kołysze nim delikatnie. W gnieździe mieszkają mama bocianowa i małe bocianie pisklęta. Wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca, a Ty, małe pisklę, musisz rozłożyć skrzydełka i machać nimi, aby nie spaść na ziemię. Rozłóż szeroko ramiona i lataj mówiąc: kle, kle, kle… dopóki nie naprawię gniazda i z powrotem Cię do niego nie przyprowadzę. (Rodzic naprawia gniazdo i przyprowadza do niego pisklę i resztę rodzinki).Następnie kontynuuje opowieść: – Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy. Ojej, nadchodzi burza! Nagle nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóż skrzydełka i lataj powtarzając przy tym: kle, kle, kle… Mocno poruszaj swoimi skrzydełkami, aby stały się silne. Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Widzę, że mój mały bocianek umie już latać… Rozwiń swoje skrzydełka, pofruń i przyleć teraz do gniazda sam.
Przy okazji przedstawiam wygląd ptasiego gniazda.
Na zakończenie proponuję wykonanie zadania: Karta pracy, cz. 3, s. 66
Dla chętnych „Wywiad z bocianem”, można obejrzeć tutaj:
I jeszcze jedna propozycja: jeśli ktoś chce, to pod linkiem kilkanaście minut lekcji o ptakach.
https://www.youtube.com/watch?v=W1qmywPdvok
Co dzisiaj plastycznie?
Przedstawiam kilka propozycji: