przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Litera Ł - 10.04

 

Do pobrania - wersja PDF

Zajęcie 5.

Temat:  Odkrywanie litery Ł,ł     

  1. Prezentacja litery:

Opisywanie wyglądu litery i określanie skojarzeń.

2. Karta pracy (kolor różowy). Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 62.

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.

 • Określanie pierwszych głosek w słowie łodyga i nazwach rysunków.

• Rysowanie po śladach rysunków.

• Zaznaczenie liter ł, Ł w wyrazach.

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – łodyga.   

 - Część jakiego kwiatka pokazuje siostrze Olek?

- Jaką część krokusa wskazuje czerwona strzałka na obrazku?

 • Analiza i synteza słuchowa słowa łodyga.

Dzieci dzielą słowo łodyga na głoski i na sylaby. Liczą, ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski.

3. Ćwiczenia słuchowe z literą ł

Następnie podają przykłady innych słów, w których głoskę ł słychać na początku (łopata, łuk, łubin…), na końcu (dół, muł, stół…) oraz w środku (bułka, pałac, igła…).

Przykładowe obrazki pomocne w wyszukiwaniu wyrazów z literą ł:

4. Zabawy z literami.

  • Historyjka z literą Ł

Przeczytajcie wraz z dzieckiem wiersz A. Fredry i poproście, aby dziecko wskazało wszystkie literki „ł” w tekście.

Paweł i Gaweł

Paweł i Gaweł w jednym stali domu,
Paweł na górze, a Gaweł na dole,
Paweł spokojny, nie wadził nikomu,
Gaweł najdziksze wymyślał swawole.
Ciągle polował po swoim pokoju:
To pies, to zając — między stoły, stołki
Gonił, uciekał, wywracał koziołki,
Strzelał i trąbił i krzyczał do znoju.
Znosił to Paweł, nareszcie nie może;
Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:
Zmiłuj się Waćpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lecą.
A na to Gaweł: Wolnoć Tomku
 W swoim domku.


Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powały coś mu na nos kapie,
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę:
Stuk! puk! zamknięte. Spogląda przez dziurę,
I widzi — cóż tam? cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
— Co Waćpan robisz? — Ryby sobie łowię.
— Ależ Mospanie, mnie kapie po głowie.
A Paweł na to: Wolnoć Tomku
 W swoim domku.

Z tej to powiastki morał w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.

  • Za oknem widzę.

Wyjrzyjcie przez okno i pobawcie się w rozpoznawanie obiektów na podstawie pierwszej litery ich nazwy np. Za oknem widzę coś, czego nazwa zaczyna się od litery „Ł”. Tu jest ławka. Zabawą można również pobawić się dla utrwalenia poznanych dotąd liter.

5.Ćwiczenia dla dzieci z umiejętnością odczytywania prostych wyrazów:

• Budowanie schematu słowa łodyga. Białe kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie łodyga. Rozsuwają kartoniki i wymieniają głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie łodyga. Wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.

      ło           dy             ga

     

       ł             o              d             y            g            a

           

• Budowanie schematu słowa Łatka. Białe kartoniki dla każdego dziecka. N. wyjaśnia, że do ogrodu często przychodzi kotek, który ma łaciate futerko. Dziadek nazwał go Łatka. N. wymawia imię kota z podziałem na głoski. Dzieci dokonują syntezy i wymawiają słowo głośno. Następnie samodzielnie dzielą słowo na sylaby i na głoski. Układają schemat słowa Łatka.

• Budowanie modeli słów: łodyga, Łatka. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach. Wypowiadają głoskę ł: długo: łłłyyyy… krótko: ł, ł, ł, ł, ł…

 Głoska ł jest spółgłoską, oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski ł niebieskimi kartonikami. Zaznaczają na czerwono miejsca samogłosek. Pozostałe głoski zaznaczają na niebiesko.

      ł              o              d             y             g             a

           

• Odkrywanie litery ł, Ł. Kartoniki z literami Ł, ł dla N., kartoniki z literami Ł, ł dla każdego dziecka. N. pokazuje litery ł: małą i wielką, drukowane. Dzieci określają ich wygląd. Umieszczają kartoniki z literami ł, Ł we właściwych miejscach pod modelami słów: łodyga, Łatka. Dzieci przypominają, kiedy stosujemy wielką literę.

• Umieszczenie kartoników z poznanymi literami we właściwych miejscach pod modelami. Kartoniki z literami: o, d, y, g, a, t, k (dla każdego dziecka). Dzieci umieszczają brakujące litery pod modelami słów: łodyga, Łatka. Czytają wyrazy łodyga, Łatka.

  • Przykłady innych wyrazów.

 

6. Karta pracy różowa s. 63

Wykonanie ćwiczenia utrwalenie nazw figur geometrycznych. Przeliczanie figur danego rodzaju. Zaznaczanie kropkami lub liczbami ile jest figur. Kolorowanie.