przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Potrawy z jajek - 9.04

Do pobrania - wersja PDF

ZAJĘCIA 4.

Temat: Potrawy z jajek

  • Zagadki dotykowe – Co ukrywa się w pudełku?

Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu. Wyjmowanie z pudełka przedmiotów związanych z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, jajko, serwetkę…

  • Karta pracy, cz. 3, s. 76.

Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.

Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami  lub liczbami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 77.

Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby ba-ra-nek lub na głoski b-a-r-a-n-e-k. W zależności od możliwości dzieci. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).

  • Zabawy badawcze – Wokół jajka.
    • Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

Przygotowanie jajka: kurze, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

Dziecko ogląda przyniesione jajka przez(jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.

Rozbijamy przed dzieckiem jajko, oglądamy jego zawartość; nazywając poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Zwrócenie uwagi na zarodek i wyjaśnienie, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Pokazanie dziecku dwóch jednakowych jajek.  

- Po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.

Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawia się w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

    • Zabawa badawcza – Jajka i woda.

Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

  • Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?

 

    • Oglądanie skorupki jajka przez lupę. Lupy.
      • Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. Jajka – surowe i ugotowane. Wypowiadanie się dziecka na temat:

- Co można zrobić z jajek?

Pomalować, ugotować, usmażyć itp.

    • Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
  • Zabawa ruchowa – Ciepło, zimno, pod hasłem: Szukamy jajka.

Jajko ugotowane na twardo. Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte. Naprowadzanie szukającego na ukryty przedmiot, przy zastosowaniu określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.

  •  Zabawa zręcznościowa – Szybko i ostrożnie.

Koszyk na jajka, dla dziecka: łyżka, jajko ugotowane na twardo.

Dziecko otrzymuje łyżkę i jajko ugotowane na twardo.  W drugim końcu naprzeciw dziecka stawiamy stolik z koszykiem na jajka. Dziecko przenosi swoje jajko na łyżce i ostrożnie odkładają je do koszyków, aby się nie stłukło. Dla utrudnienia można na trasie przenoszenia jajka ustawić przeszkody, albo stworzyć slalom z wykorzystaniem sznurka. Dziecko wygrywa kiedy przeniesie swoje jajko do koszyka i ich nie stłucze.

  • Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.

Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.

Dziecko, po umyciu rąk i włożeniu fartuszków, dzieli jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym szczypiorkiem lub kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i mieszają. Przygotowują też kromki bułki, chleba, smarując je masłem. Wykonać można inne potrawy z wykorzystaniem jajek. Propozycje poniżej, życzę przyjemnej zabawy.

Zabawne potrawy z jajek:

 

 

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).

Dziecko stoi, ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.

Ręce w przód,

 ręce w górę,

i podskokiem aż pod chmurę.       

Ręce w dół,

ręce w bok,

nogi wykonują skok.                    (Wykonuje podskok obunóż w miejscu).

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku,      (Maszeruje w miejscu).

zaczynamy od początku.              (Maszeruje w miejscu).

  • Wykonanie kart pracy doskonalących sprawność rąk:
    • Karta pracy, cz. 3, s. 78.

Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.

    • Karta pracy, cz. 3, s. 79.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty

    • Karta pracy, cz. 3, s. 80.

Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.