ZAJĘCIA 4.
Temat: Potrawy z jajek
Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu. Wyjmowanie z pudełka przedmiotów związanych z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, jajko, serwetkę…
Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.
Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami lub liczbami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby ba-ra-nek lub na głoski b-a-r-a-n-e-k. W zależności od możliwości dzieci. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).
Przygotowanie jajka: kurze, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dziecko ogląda przyniesione jajka przez(jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Rozbijamy przed dzieckiem jajko, oglądamy jego zawartość; nazywając poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Zwrócenie uwagi na zarodek i wyjaśnienie, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Pokazanie dziecku dwóch jednakowych jajek.
- Po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie wprawia się w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
- Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
Jajko ugotowane na twardo. Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte. Naprowadzanie szukającego na ukryty przedmiot, przy zastosowaniu określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.
Koszyk na jajka, dla dziecka: łyżka, jajko ugotowane na twardo.
Dziecko otrzymuje łyżkę i jajko ugotowane na twardo. W drugim końcu naprzeciw dziecka stawiamy stolik z koszykiem na jajka. Dziecko przenosi swoje jajko na łyżce i ostrożnie odkładają je do koszyków, aby się nie stłukło. Dla utrudnienia można na trasie przenoszenia jajka ustawić przeszkody, albo stworzyć slalom z wykorzystaniem sznurka. Dziecko wygrywa kiedy przeniesie swoje jajko do koszyka i ich nie stłucze.
Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.
Dziecko, po umyciu rąk i włożeniu fartuszków, dzieli jajka na połowy, wkładają do miseczki, dodają odcedzony zielony groszek konserwowy, kładą na wierzchu majonez i posypują całość pokrojonym szczypiorkiem lub kroją drobno jajka, wkładają je do miseczki, wrzucają pokrojony szczypiorek, dodają odrobinę śmietany i majonezu, trochę solą i mieszają. Przygotowują też kromki bułki, chleba, smarując je masłem. Wykonać można inne potrawy z wykorzystaniem jajek. Propozycje poniżej, życzę przyjemnej zabawy.
Zabawne potrawy z jajek:
Dziecko stoi, ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.
Ręce w przód,
ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok. (Wykonuje podskok obunóż w miejscu).
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszeruje w miejscu).
zaczynamy od początku. (Maszeruje w miejscu).
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.