Do pobrania - wersja PDF - 30.03
Drodzy Rodzice, kochane „Promyczki Jezusowe”,
„Wiosenne przebudzenie”, to temat tego, wiosennego tygodnia. Pragnę zaproponować Państwu i waszym dzieciom zagadnienia, które mają przybliżyć tematykę nowej pory roku. Praca oparta będzie, głownie na kartach pracy, które macie Państwo w domu (jest to fioletowa książka, Nowe Przygody Olka I Ady- Karty Pracy ) ,Nowe Przygody Olka I Ady – Przygotowanie do czytania pisania i liczenia( książka różowa) , w której realizowane są tylko tematy dotyczące nowych liter oraz podręcznik niezbędny podczas pracy z opowiadaniami. Ponad to zaproponuję inne, ciekawe karty a także wartościowe strony internetowe przeznaczone do pracy z pięciolatkami.
Życzę powodzenia i dużo radości podczas wykonywania zadań .
1.Poniedziałek - 30.03
„KOLORY WIOSNY”
Dzień pierwszy polecam zacząć od zabaw przy piosence „Wiosenne buziaki”
https://drive.google.com/file/d/1f_IDH72Lyke77eJHdHqY_3ixaxPX_eQC/view?usp=sharing
I. Już rozgościła się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
II. Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop…
Po wysłuchaniu możecie Państwo zadać kilka pytań, które dotyczą treści piosenki i tym samym przekonacie się czy Wasze dziecko aktywnie wysłuchało utworu.
− O czym jest ta piosenka?
− Po czym poznajemy, że przybyła wiosna?
− Co robią zwierzęta, kiedy dni stają się coraz cieplejsze?
- Jaki jest nastrój piosenki i charakter melodii.
• Zabawa Jaka jest wiosna?
Chciałabym, żeby te zabawę rozpocząć od analizy wyrazu wiosna - podzielić go na sylaby i głoski oraz wyróżnić pierwszą i ostatnią głoskę. Następnie możecie zabawić się w wypowiadanie liter alfabetu, a Wasze dziecko w dowolnej chwili mówi: stop i musi podać określenie, jakie według niego pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic, np.
k –jak kolorowa
p – jak pachnąca
s – jak słoneczna
r – jak radosna itp.
Następnie proponuję zabawę, która utrwali nową porę roku i przypomni dzieciom pozostałe.
• Zabawa dydaktyczna:” Czy znamy te pory roku”?
Przedstawiam obrazki kojarzące się z porami roku –małe obrazki z charakterystycznymi oznakami dla wiosny. Zadaniem dzieci jest porównywanie obrazków np.: tych kojarzących się z zimą i tych z wiosną, nazywanie oznak charakterystycznych dla tych pór roku, umieszczanie obrazków adekwatnych do danej pory roku na obrazku.
Jeśli mają Państwo możliwość wydrukowania kart pracy ,proszę żeby dzieci samodzielnie wycięły małe obrazki i je przykleiły .
Teraz chciałabym zaproponować mały przerywnik na zabawy ruchowe ,żeby spróbować zaspokoić potrzebę ruchu u waszych dzieci.
• Zabawa ruchowa –„ Słonko wschodzi i zachodzi”, podczas tej zabawy kształtujemy postawę ciała dziecka.
Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się
wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą
się – słonko zaszło.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące.
Dzieci są bocianami. Chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas na hasło z Państwa strony :STOP ,zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: „Kle, kle, kle, żabki mi się chce”. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?
W tym czasie... – Gdzież ta wiosna?
– pytali wszyscy wokół.
– Zaspała? Zapomniała?
Nie będzie jej w tym roku?)
I przyszła w zielonych rajstopach,
w powiewnej złocistej sukience
i miała wianek z pierwiosnków,
a w ręce trzymała kaczeńce.
Pachniała jak sklep z perfumami –
wszak była calutka w kwiatach,
sypała płatkami jak deszczem –
i tak już zostało do lata.
Porozmawiajcie chwilkę o treści wiersza, przedstawiam propozycje pytań do utworu:
− Jaki problem miała wiosna?
− W co postanowiła się ubrać?
− Jak wyglądała?
Wiersz ten jest świetną okazją do tego, żeby dzieci (myślę, że szczególnie dziewczynki) stworzyły z własnych ubrań, które mają w swoich szafach strój wiosenny i zaprezentowały go na wybiegu. Zróbcie sobie pokaz mody i nie gniewajcie się na bałagan, jaki zapewne będzie. Myślę, że później wspólnie się z nim uporacie.
• Zadanie na dziś to fioletowe Karty pracy, cz. 3, s. 52–53.
W tym ćwiczeniu należy nazywać oznaki wiosny przedstawione na zdjęciach (zając z młodymi, krokusy, lecące bociany, przebiśniegi, motyle cytrynki, kwitnące wierzba i leszczyna, kra, skowronek, czajka, deszcz). A na koniec rysowanie po śladach rysunków motyli. Kolorowanie ich tak, aby przypominały motyla cytrynka. Poniżej przedstawiam owego motylka i daną kartę pracy.
Powyżej przedstawiłam propozycje do pracy, zabawy z dziećmi. Nie jesteście Państwo zobligowani do zrealizowania całości, proszę wybrać zadnia, które wam i dzieciom odpowiadają .Po powrocie do przedszkola postaram się wrócić do najważniejszych zagadnień i omówić je z dziećmi.