Szczęść Boże,
Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,
przed nami kolejny dzień przygotowań do Świąt Wielkanocnych. Wspólnie poznajemy wielkanocne tradycje i zwyczaje.
Dzisiaj zatrzymamy się dłużej przy Wielkanocnym koszyczku.
Załączam wszystko w wersji PDF:
Ma złociste rogi i kożuszek biały.
Nie biega po łące, bo z cukru jest cały.
Wykluły się z jajek, są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki albo kurki małe.
Leżą w koszyczku pięknie ułożone.
W kolory i wzory mocno ozdobione.
3. Wielkanocny koszyczek – słuchanie wiersza Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową z dzieckiem na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa święconka.
W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały...
4. „Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna. Wykorzystując elementy z załączników z poprzedniego dnia – 29.03 (załączniki 1, 2, 3, 4) omawiamy z dziećmi, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny i co powinno się w nim znaleźć. Następnie na dywanie kładziemy sylwety: koszyczka, pisanek, baranka, kurczaczka, zajączka, palemki, chleba, soli, serwetki. Rodzic razem z dzieckiem umieszcza na sylwecie koszyczka wszystkie elementy, po kolei wymieniając ich nazwy.
5.Krótki przerwynik ruchowy - „Kurki i ziarenka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biega w rytm dowolnej muzyki. Na hasło rodzica: „Kurka szuka ziarenek” dziecko zatrzymuje się, robi przysiad i stuka palcami o podłogę.
6. „Co wiąże się z Wielkanocą?” – wskazywanie obrazków związanych tematycznie z Wielkanocą. Rodzic rozkłada obrazki: pisanek, baranka cukrowego, zajączka, palemki, chleba, choinki, bombek, łańcucha choinkowego, św. Mikołaja. Układa je tak, by dziecko nie widziało rysunków – zakrywa je lub odwraca. Dziecko odkrywa obrazki, podaje nazwy tego, co obrazki przedstawiają, a następnie określa czy kojarzy się to z Wielkanocą.
7.„Malowane jaja” – praca plastyczna. Zachęcam, aby przed Wielką Sobotą wspólnie z dziećmi przygotować prawdziwe pisanki – na pewno będzie to dla nich wielka radość. Tymczasem, w oczekiwaniu na przygotowywanie święconki, zachęcam do wykonania jednej z zaproponowanych prac (chętni mogą oczywiście wykonać obie ?)
Tą pisankę wyklejamy plasteliną, bibułą, kolorowym papierem, cekinami – wedle uznania dziecka. ?
Tutaj możemy poszaleć z wyobraźnią i techniką. Puste jajko wypełniamy farbami, kredkami, mazakami, wyklejamy, naklejamy – absolutnie wszystkie chwyty dozwolone. ?
Powodzenia! ?