Wtorek, 26.05
Temat: Zwierzęta najszybsze
Do pobrania - wersja PDF - 26.05
1. Zabawa bieżna: „Szybko-wolno”. Dziecko porusza się w rytmie tamburyna. Rodzic wybija szybki i wolny rytm. Dziecko określa jakie zwierzęta mogą poruszać się szybko, a jakie wolno.
2. „Najszybsze zwierzęta” – zabawa dydaktyczna.
Na początek rodzic umieszcza na stole ilustracje trzech najszybszych zwierząt. Opowiada o każdym z nich kilka informacji.
GEPARD – to jedyny wielki kot, który nie ryczy i jest najszybszym zwierzęciem świata. Biega z prędkością 120 km/h, to baaaardzo szybko. Poluje na inne zwierzęta.
Obejrzyjcie wspólnie film, gdzie widać, jak szybko potrafi biegać gepard: https://www.youtube.com/watch?v=bcKIb7_2n_c
ANTYLOPA – bardzo szybkie zwierzę. Potrafi wykonać skoki o długości 6 m. Biega z prędkością 95 km/h, czyli trochę wolniej niż gepard, ale wciąż bardzo szybko. Żywi się liśćmi i świeżą trawą.
LEW – największy kot na świecie. Biega bardzo szybko – 80 km/h. Samce posiadają wielką, ciemną grzywę.
Po przedstawieniu dzieciom ilustracji i krótkich opisów zwierząt, rodzic zabiera ilustracje, zmienia im miejsce i zachęca dzieci do odgadnięcia nazwy zwierzęcia. Można też poprosić dziecko, aby na chwilę zamknęło oczy, odwrócić jeden z obrazków i poprosić dziecko, aby po otwarciu oczu odgarnęło, której ilustracji brakuje.
3. „Pędzące zebry” – zabawa przy muzyce A. Chaczaturiana „Taniec z szablami” z baletu Gayane: https://www.youtube.com/watch?v=aNh2wtSM8yk
Rodzic wyjaśnia i pokazuje wszystkie ruchy podczas muzyki. Dziecko stara się naśladować ruchy rodzica. Gdy usłyszy muzykę, ugina kolana i uderza rytmicznie dłońmi o uda stojąc w miejscu. Podczas akcentów muzycznych dziecko naśladuje przeskakujące przez przeszkody zebry. Po wykonaniu przeskoków dziecko odwraca się w przeciwnym kierunku i ponownie wykonuje powyższe ruchy.
4. „Zwierzątkowo” – zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna.
Zadaniem dziecka jest formowanie z kawałka sznurka kształtów zwierząt według własnego pomysłu: wąż, żyrafa, słoń, żółw, papuga itd.
5. „Jakie to zwierzę?” - słuchanie wierszy Ewy Stadtmüller.
Rodzic czyta dziecku wiersze, a dziecko ma zadanie odgadnąć, o jakim zwierzęciu mowa. Można też przygotować ilustracje słonia, lwa, małpy, żyrafy, hipopotama, zebry i poprosić, aby po przeczytaniu wiersza dziecko wskazało odpowiedni obrazek.
Moja mama jest wielka jak góra słoniowa.
Nawet lew ucieka lub się przed nią chowa.
Lubię kiedy razem wędrujemy sobie
Albo gdy mamusia prysznic z trąby zrobi. (słoń)
Mój tata jest królem, wszyściutkich zwierzaków:
Małpek, żabek, ptaków, a nawet ślimaków.
Ryczeć jak on donośnie – to moje marzenie.
Staram się jak mogę, lecz słuchać… miauczenie. (lew)
Moja mama jest bardzo kochana.
Huśta mnie i pieści, nosi na barana.
Skacze ze mną zgrabnie po najwyższych drzewach
I w małpim języku kołysanki śpiewa. (małpa)
Szyja mojej mamy przypomina wieżę.
Z tak wysoka mama widzi każde zwierzę,
Drzew zielone czubki i w gniazdeczkach ptaki.
Jeszcze ciut podrosnę i też będę taki… (żyrafa)
Moja mama kocha błoto i ono jej służy.
Jak to zdrowo – mówi do mnie – nurzać się w kałuży.
Każdy by się chyba cieszył mając taką mamę,
Z którą można siedzieć w błocie aż po uszy same. (hipopotam)
Modne są wśród zwierząt przeróżne desenie,
Lecz ja, tak jak mama, swoje paski cenię.
Zebry wyglądają wszystkie jednakowo,
Lecz każda jest inna, daję na to słowo. (zebra)
Gdy mnie bolą nogi, to nigdy nie płaczę,
Bo postanowiłem być szybkobiegaczem.
Trenuj nieustannie – radzi mi mój tata -
A kiedyś zdobędziesz medal mistrza świata. (gepard)
6. Na zakończenie – praca plastyczna.
Spróbujcie wykonać lwa – króla wszystkich zwierząt. A może wpadniecie wspólnie na inny pomysł? :)
https://pl.pinterest.com/pin/823525481840843288/