Poniedziałek, 25.05
Temat: Największe i najcięższe zwierzęta
Do pobrania - wersja PDF - 25.05
1. Na początek dnia – mała rozgrzewka. :) Ćwiczenia wg K. Wlaźnik:
2. Teraz zapraszamy dziecko w podróż do Afryki… :)
Na początek piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=PpH562PA_lw
Później czas na opowieść ruchową „Podróż do Afryki”.
Rodzic rozwiesza w pokoju ilustracje żyrafy, słonia, hipopotama, nosorożca, krokodyla. Dziecko, naśladując lot samolotem, przemieszcza się do kolejnych ilustracji. Przy każdej ilustracji rodzic pyta o nazwę zwierzęcia, dziecko zgaduje czym żywi się zwierzę, co lubi robić i naśladuje ruchem ciała sposób poruszania się zwierzęcia.
ŻYRAFA – największy i najwyższy ssak lądowy. Mają bardzo długą szyję, dzięki czemu mogą żywić się liśćmi akacji, rosnącymi bardzo wysoko, tak, że dla innych zwierząt są one niedostępne. Na żyrafy polują lwy. Żyrafy ważą do 1600 kg.
Piosenka o żyrafie: https://www.youtube.com/watch?v=Ls3bTxCvw50
SŁOŃ – ssak żyjący w lasach i na sawannach, zazwyczaj w grupach rodzinnych. Wydaje odgłos głębokiego chrząkania, a kiedy jest zdenerwowany trąbi. Posłuchajcie: https://www.youtube.com/watch?v=153xbn1k2H8
Słonie żywią się roślinami. Żyją około 70 lat. Ich uszy mają do 1,5 długości i są wykorzystywane do chłodzenia. Trąba słonia służy do oddychania, wąchania, picia i „kąpieli”, jak również do zbierania pożywienie i zrywania wysokich gałęzi.
HIPOPOTAM – jest duży i ma grubą skórę. Żyje na lądzie i wodzie. Potrafi długo przebywać pod wodą. Żyją około 40 lat. Są roślinożerne.
NOSOROŻEC – jest jednym z największych zwierząt mieszkających na lądzie. Podstawową bronią nosorożca jest jego róg. Żywi się krótkimi trawami. Nosorożce żyją głównie nocą, raczej samotnie, rzadko w parach lub całymi rodzinami.
KROKODYL – wodno-lądowe zwierzę. Jest mięsożerny. Porusza się na czterech łapach. Małe krokodyle wykluwają się z jaj. Krokodyl może zaatakować człowieka.
Do posłuchania: https://www.youtube.com/watch?v=5FxlJGCmanU
3. „Wyższy, niższy, równy” – zabawa pomiarowa.
Zadaniem dziecka jest wskazać na rysunkach najwyższy i najniższą element/osobę oraz powiedzieć, które są równe. Poproście dziecko, aby porównało wskazane elementy do innych posługując się określeniami „wyższy”, „niższy”, „równy”.
4. „Afrykańskie korale” – zabawa rozwijająca motorykę małą.
Potrzebny jest sznurek i kolorowe koraliki lub makaron, pomalowany wcześniej przez dziecko farbami w różnych kolorach. Zadaniem dziecka jest nawlekanie elementów na sznureczek, nazywanie kolorów i przeliczanie nawleczonych koralików.
5. „Ży-ra-fa” – ćwiczenia syntezy i analizy sylabowej.
Rodzic wskazując na ilustrację konkretnego zwierzęcia dzieli jego nazwę na sylaby. Następnie rodzic dzieli nazwy na sylaby, a dziecko wskazuje obraz. Potem dziecko kolejno dzieli na sylaby, a rodzic wskazuje obrazek.