23.04.
Przyjaciel roślin i zwierząt
Do pobrania - wersja PDF - 23.04
1. Na początek zachęcam do przeczytania wiersza G. Koby „Rzeczka”
Była sobie książeczka, a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka, srebrzysta biała, aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem dzieci niegrzeczne i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
- Nie lubię bardzo, gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim wymierzam karę i kąpać się im nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały nagle wszystkie posmutniały.
- Nie będziemy już więcej wrzucać śmieci!
Zaczniemy ostrzegać niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem tabliczkę postawimy:
Bądź przyjacielem przyrody i nie zaśmiecaj wody!
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza. Zwróćmy uwagę, że śmieci zawsze wrzucamy do kosza, a gdy nie ma kosza, to bierzemy ze sobą do domu. Następnie pokażmy ilustrację zanieczyszczonej rzeki i zapytajmy czy jest to przyjemny widok, czy nieprzyjemny i dlaczego.
2. A teraz zamieńmy dziecko w strażnika przyrody…
Zabawa polega na tym, że dziecko porusza się przy swojej ulubionej muzyce. Na przerwę w muzyce dostaje zgłoszenie, na które musi odpowiedzieć dobrą radą i konkretnym zachowaniem:
3. Zachęćmy dziecko, aby w naszym domu zostawiło „ślady strażnika przyrody”
W tym celu dziecko nad każdym włącznikiem prądu i nad każdym kranem przykleja kartkę z uśmiechem, która ma przypominać o oszczędzaniu wody i prądu. Przypomnijmy też dziecku zasady bezpieczeństwa w kontakcie z prądem i wodą.
4. Śmieciojadka- praca plastyczna
Zaproponujmy dziecku stworzenie własnego kosza na śmieci. Potrzebne będą papierowe lub styropianowe kubki (mogą też być kartonowe pudełka), farby, różne ozdoby i dużo wyobraźni, i fantazji, aby wykonany przez dziecko kosz zachęcał do wrzucania do niego śmieci.
5. Na koniec zachęcam do ćwiczenia prawidłowego chwytu