przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Wiosenne zwierzątka - 6-10.04

 

WIOSENNE ZWIERZĄTKA

Do pobrania - wersja PDF

 

„Kaczuszki”  6.04

1. Na początek poprośmy dziecko, aby wymieniło nazwy pór roku i dni tygodnia. Przypomnijmy jaką mamy teraz porę roku.

2.Przeczytajmy następujący wiersz i zobrazujmy go gestami

Świeci słoneczko złote           (podnosimy ręce w górę i machamy dłońmi)
Wieje wiosenny wiatr             (kołyszemy rękami w górze)
I każdy ma ochotę
Wędrować sobie w świat       (maszerujemy w miejscu)
Świeci słoneczko jasne           (podnosimy ręce w górę i machamy dłońmi)
Pada wiosenny deszcz           (pokazujemy palcami spadające krople)
Urosną śliczne kwiaty            (podnosimy się powoli do góry)
My urośniemy też!                (pokazujemy na siebie i wyskakujemy w górę)

Nawiązując do wiersza zadajmy dziecku pytania:

  • Co robi słońce?
  • Jaki pada deszcz?
  • Kto rośnie po deszczu?

3. Wiosenna gimnastyka buzi i języka
Zaproponujmy dziecku następujące ćwiczenia:

  • konik – mlaskanie językiem
  • winda – otwarta szeroko buzia i poruszanie językiem raz w górę, raz w dół
  • karuzela – wkładanie języka między wargi a dziąsła i kręcenie nim w prawo i w lewo
  • chomik – wypychanie policzków językiem
  • malarz – malujemy językiem podniebienie i zęby
  • młotek – uderzamy językiem w dziąsła na górze i dole
  • żyrafa – język wysuwamy jak najdalej – do góry jak najwyżej

4. „Nauczmy kaczuszkę pływać w stawie”
Do tej zabawy potrzebna będzie folia i żółta kulka, np. bibuły. Powiedzmy dziecku, że trzeba pomóc kaczuszce dostać się nad staw. Rodzic trzyma folię z jednej strony, a dziecko z drugiej strony trzyma jedną ręką folię, a drugą kulkę. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie kulki z dłoni i wspólnie delikatne falowanie folią tak, aby kaczuszka nie wypadła ze stawu. Kulek – kaczuszek może być kilka.

5. „Pomóżmy kaczuszce przejść na drugi brzeg stawu” - ćwiczenia oddechowe
W tym celu siadamy przed folią i dmuchamy na kulkę tak, aby z jednego brzegu folii przemieściła się na drugi brzeg folii.

6. Czas na pracę plastyczną – malowanie farbami

7. Poprośmy dziecko, aby połączyło obrazki


„Bocian”  7.04

 1. Zacznijmy temat od następującej zagadki:

Powrócił do nas z dalekiej strony
Ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały, gdy go witały
Żabki uciekały, w wodę się chowały.

Po odgadnięciu zagadki pokażmy dziecku ilustracje związane z życiem bocianów, opowiedzmy o bocianie, gdzie buduje gniazda, jakie odgłosy wydaje.

Odgłosy bociana:
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

Zachęcam do posłuchania piosenki o bocianie:
https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU

2. Zabawy ruchowe:

  • Jak porusza się bocian?

            Wspólnie z dzieckiem naśladujmy bociana – wysokie unoszenie nóg, pokazywanie dzioba rękoma wyciągniętymi do przodu.

  • Poprośmy dziecko o wykonanie następujących ruchów:

            - dwa kroki do przodu

            - ręce nad głowę

            - jeden krok w bok

            - dwa kroki do tyłu dłonie na biodra

3. Zachęćmy dziecko do wykonania następujących zadań:

4. Czas na doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Poprośmy dziecko, aby wycięło elementy i przykleiło je w odpowiednim miejscu.


„Zielona żabka” 8.04

1. Na początek zacznijmy od małej gimnastyki, którą z pewnością wszyscy znają:

Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos  
(powtarzamy kilka razy)

2. Pokażmy dziecku ilustrację żaby i poprośmy je, aby samo opowiedziało, co wie o żabach (np. jakiego są koloru, jakie odgłosy wydają, jak się poruszają, gdzie żyją).

Wspólnie posłuchajmy odgłosu żab:
https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyU

oraz piosenki o żabce:
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI

3. Zachęcam do przeczytania dziecku opowiadania W. Chotomskiej „Jak kijanka została żabką”

Nad stawem, w wysokich trzcinach mieszka żabia rodzina: tato – żabka, mama – żabka oraz siwa żabka babka. Co robili? Pływali. Jak mówili? Kumkali. W tej rodzinie kiedyś z rana urodziła się kijanka: czarna, mała, z tyłu ogon, niepodobna do nikogo. Ni to ryba ni to żaba. Co wyrośnie z tego szkraba? Tata, co dzień przed śniadaniem dyrygował żab kumkaniem. Lecz kijanka nie kumkała. A dlaczego? Bo nie chciała. Czemu nie chcesz? No powiedz.
- Ja chcę śpiewać jak słowik.
Tata – żaba z mamą żabką, co dzień w wodzie pływał żabką. A kijanka biedna płacze: - Ja chcę pływać, lecz inaczej.
Aż nareszcie kiedyś z ranka odmieniła się kijanka. Nie wiadomo, w którą stronę uciekł jej czarny ogonek, a gdy w wodę dała nurka, spadła z córki czarna skórka. Odtąd tak jak inne żabki miała cztery zręczne łapki i jak liść zielony fraczek. Głośno kumka, pięknie skacze, i codziennie pływa „żabką” z tatą, mamą oraz babką.

 Porozmawiajmy z dzieckiem na temat opowiadania:

  • Kto występował w opowiadaniu?
  • Dlaczego kijanka płakała?
  • Ile łapek miała żabka?

Wyjaśnijmy dziecku na przykładzie opowiadania i ilustracji jak kijanka przeistacza się w żabkę.

4. Bocian i żabki – zabawa ruchowa
Zachęcam do zabawy z dzieckiem. Mama jest bocianem, a dziecko żabką, która skacze sobie po pokoju. Na sygnał „idzie bociek” - dziecko staje nieruchomo. Jeśli się poruszy – bocian łapie żabkę i następuje zamiana ról.

5. Proponuję wykonanie pracy plastycznej, do której będą potrzebne wycięte różnej wielkości koła zielone z papieru. Przed wykonaniem pracy poprośmy dziecko, aby wskazało koła małe, duże i policzyło je.

6. Proponuję wspólne zaśpiewanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=ulPGOlKOWM0

7. Poprośmy dziecko o pokolorowanie rysunku


„Obudź się misiu”   9.04

 1. Wprowadzając dziecko w temat przypomnijmy, że zimą niedźwiedź zapadł w sen, a wiosną się budzi. Miejsce, w którym spał nazywa się gawra. Pokażmy, jak wygląda gawra.

Pokażmy również ilustrację niedźwiedzia i zachęćmy dziecko, aby opisało, jak wygląda. Zapytajmy, jak poruszają się niedźwiedzie i spróbujmy razem chodzić jak one.

2. Obudźmy razem śpiącego misia. Na melodię „Panie Janie” zaśpiewajmy razem z dzieckiem następujące sylaby:

  • mi – mi
  • la – la
  • szu – szu
  • do – do 

3. A może miś się już obudził? Poszukajmy go.
Proponuję zabawę w „Ciepło – zimno”. Schowajmy pluszowego misia tak, aby dziecko widziało jego fragment i poprośmy, aby go poszukało zgodnie z zasadami zabawy „Ciepło – zimno”.

4. „Połóż misia” - doskonalenie orientacji w przestrzeni
Zachęćmy dziecko, aby układało misia zgodnie z naszymi prośbami:

  • połóż misia na krześle
  • połóż misia za krzesłem
  • połóż misia pod krzesłem
  • połóż misia obok krzesła

5. „Misie lubią miodek”
Posmarujmy usta dziecka miodem i poprośmy je, aby powoli i dokładnie je oblizywało, a następnie zatańczmy przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=n9Pk2RY4-TA

6. Zachęcam do wykonania następujących zadań:
- po rozcięciu obrazków poprośmy dziecko o połączenie misiów według koloru

- po rozcięciu poprośmy dziecko, aby ułożyło obrazek


„Święta tuż tuż” 10.04

1.Porozmawiajmy z dzieckiem o zbliżających się świętach, zachęćmy je do rozmowy na temat ilustracji.

2. Na świątecznym stole

Nazwijmy wspólnie z dzieckiem obrazki i poprośmy je, aby podzieliło na sylaby.

Teraz my podzielmy wyraz na sylaby, a dziecko odgaduje co to za wyraz.

3. Duże, średnie, małe
Do tej zabawy potrzebnych będzie po kilka wyciętych z papieru jajek w trzech wielkościach i trzech kolorach.

· poprośmy dziecko, aby ułożyło je od największego do najmniejszego

· poprośmy dziecko, aby poukładało je według kolorów

4. Dopasuj jajka
Teraz możemy porozcinać wzdłuż  jajka i poprosić o dopasowanie połówek jajek – wybierzmy jeden kolor.

5. Układanie rytmu
Do tej zabawy potrzebne będą pomoce z punktu 2.
Poprośmy dziecko, aby kontynuowało rytm: np. baranek – pisanka – kurczak – baranek - …….itd.

6. Zachęćmy dziecko do wykonania następujących zadań

7. Pokoloruj pisankę

8. Poprośmy dziecko, aby wykleiło pisankę kuleczkami plasteliny. Kuleczki plasteliny dziecko powinno samo formować.

9. Zachęćmy dziecko do ułożenia historyjki obrazkowej w jaki sposób kurczaczek wykluwa się z jajeczka. W tym celu należy porozcinać wcześniej poniższe obrazki.

10. Zabawa ruchowa.
Zachęćmy dziecko, aby samo stało się kurczaczkiem próbującym wydostać się z jajka.