WIOSENNE ZWIERZĄTKA
„Kaczuszki” 6.04
1. Na początek poprośmy dziecko, aby wymieniło nazwy pór roku i dni tygodnia. Przypomnijmy jaką mamy teraz porę roku.
2.Przeczytajmy następujący wiersz i zobrazujmy go gestami
Świeci słoneczko złote (podnosimy ręce w górę i machamy dłońmi)
Wieje wiosenny wiatr (kołyszemy rękami w górze)
I każdy ma ochotę
Wędrować sobie w świat (maszerujemy w miejscu)
Świeci słoneczko jasne (podnosimy ręce w górę i machamy dłońmi)
Pada wiosenny deszcz (pokazujemy palcami spadające krople)
Urosną śliczne kwiaty (podnosimy się powoli do góry)
My urośniemy też! (pokazujemy na siebie i wyskakujemy w górę)
Nawiązując do wiersza zadajmy dziecku pytania:
3. Wiosenna gimnastyka buzi i języka
Zaproponujmy dziecku następujące ćwiczenia:
4. „Nauczmy kaczuszkę pływać w stawie”
Do tej zabawy potrzebna będzie folia i żółta kulka, np. bibuły. Powiedzmy dziecku, że trzeba pomóc kaczuszce dostać się nad staw. Rodzic trzyma folię z jednej strony, a dziecko z drugiej strony trzyma jedną ręką folię, a drugą kulkę. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie kulki z dłoni i wspólnie delikatne falowanie folią tak, aby kaczuszka nie wypadła ze stawu. Kulek – kaczuszek może być kilka.
5. „Pomóżmy kaczuszce przejść na drugi brzeg stawu” - ćwiczenia oddechowe
W tym celu siadamy przed folią i dmuchamy na kulkę tak, aby z jednego brzegu folii przemieściła się na drugi brzeg folii.
6. Czas na pracę plastyczną – malowanie farbami
7. Poprośmy dziecko, aby połączyło obrazki
„Bocian” 7.04
1. Zacznijmy temat od następującej zagadki:
Powrócił do nas z dalekiej strony
Ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały, gdy go witały
Żabki uciekały, w wodę się chowały.
Po odgadnięciu zagadki pokażmy dziecku ilustracje związane z życiem bocianów, opowiedzmy o bocianie, gdzie buduje gniazda, jakie odgłosy wydaje.
Odgłosy bociana:
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
Zachęcam do posłuchania piosenki o bocianie:
https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU
2. Zabawy ruchowe:
Wspólnie z dzieckiem naśladujmy bociana – wysokie unoszenie nóg, pokazywanie dzioba rękoma wyciągniętymi do przodu.
- dwa kroki do przodu
- ręce nad głowę
- jeden krok w bok
- dwa kroki do tyłu dłonie na biodra
3. Zachęćmy dziecko do wykonania następujących zadań:
4. Czas na doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Poprośmy dziecko, aby wycięło elementy i przykleiło je w odpowiednim miejscu.
„Zielona żabka” 8.04
1. Na początek zacznijmy od małej gimnastyki, którą z pewnością wszyscy znają:
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos
(powtarzamy kilka razy)
2. Pokażmy dziecku ilustrację żaby i poprośmy je, aby samo opowiedziało, co wie o żabach (np. jakiego są koloru, jakie odgłosy wydają, jak się poruszają, gdzie żyją).
Wspólnie posłuchajmy odgłosu żab:
https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyU
oraz piosenki o żabce:
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI
3. Zachęcam do przeczytania dziecku opowiadania W. Chotomskiej „Jak kijanka została żabką”
Nad stawem, w wysokich trzcinach mieszka żabia rodzina: tato – żabka, mama – żabka oraz siwa żabka babka. Co robili? Pływali. Jak mówili? Kumkali. W tej rodzinie kiedyś z rana urodziła się kijanka: czarna, mała, z tyłu ogon, niepodobna do nikogo. Ni to ryba ni to żaba. Co wyrośnie z tego szkraba? Tata, co dzień przed śniadaniem dyrygował żab kumkaniem. Lecz kijanka nie kumkała. A dlaczego? Bo nie chciała. Czemu nie chcesz? No powiedz.
- Ja chcę śpiewać jak słowik.
Tata – żaba z mamą żabką, co dzień w wodzie pływał żabką. A kijanka biedna płacze: - Ja chcę pływać, lecz inaczej.
Aż nareszcie kiedyś z ranka odmieniła się kijanka. Nie wiadomo, w którą stronę uciekł jej czarny ogonek, a gdy w wodę dała nurka, spadła z córki czarna skórka. Odtąd tak jak inne żabki miała cztery zręczne łapki i jak liść zielony fraczek. Głośno kumka, pięknie skacze, i codziennie pływa „żabką” z tatą, mamą oraz babką.
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat opowiadania:
Wyjaśnijmy dziecku na przykładzie opowiadania i ilustracji jak kijanka przeistacza się w żabkę.
4. Bocian i żabki – zabawa ruchowa
Zachęcam do zabawy z dzieckiem. Mama jest bocianem, a dziecko żabką, która skacze sobie po pokoju. Na sygnał „idzie bociek” - dziecko staje nieruchomo. Jeśli się poruszy – bocian łapie żabkę i następuje zamiana ról.
5. Proponuję wykonanie pracy plastycznej, do której będą potrzebne wycięte różnej wielkości koła zielone z papieru. Przed wykonaniem pracy poprośmy dziecko, aby wskazało koła małe, duże i policzyło je.
6. Proponuję wspólne zaśpiewanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=ulPGOlKOWM0
7. Poprośmy dziecko o pokolorowanie rysunku
„Obudź się misiu” 9.04
1. Wprowadzając dziecko w temat przypomnijmy, że zimą niedźwiedź zapadł w sen, a wiosną się budzi. Miejsce, w którym spał nazywa się gawra. Pokażmy, jak wygląda gawra.
Pokażmy również ilustrację niedźwiedzia i zachęćmy dziecko, aby opisało, jak wygląda. Zapytajmy, jak poruszają się niedźwiedzie i spróbujmy razem chodzić jak one.
2. Obudźmy razem śpiącego misia. Na melodię „Panie Janie” zaśpiewajmy razem z dzieckiem następujące sylaby:
3. A może miś się już obudził? Poszukajmy go.
Proponuję zabawę w „Ciepło – zimno”. Schowajmy pluszowego misia tak, aby dziecko widziało jego fragment i poprośmy, aby go poszukało zgodnie z zasadami zabawy „Ciepło – zimno”.
4. „Połóż misia” - doskonalenie orientacji w przestrzeni
Zachęćmy dziecko, aby układało misia zgodnie z naszymi prośbami:
5. „Misie lubią miodek”
Posmarujmy usta dziecka miodem i poprośmy je, aby powoli i dokładnie je oblizywało, a następnie zatańczmy przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=n9Pk2RY4-TA
6. Zachęcam do wykonania następujących zadań:
- po rozcięciu obrazków poprośmy dziecko o połączenie misiów według koloru
- po rozcięciu poprośmy dziecko, aby ułożyło obrazek
„Święta tuż tuż” 10.04
1.Porozmawiajmy z dzieckiem o zbliżających się świętach, zachęćmy je do rozmowy na temat ilustracji.
2. Na świątecznym stole
Nazwijmy wspólnie z dzieckiem obrazki i poprośmy je, aby podzieliło na sylaby.
Teraz my podzielmy wyraz na sylaby, a dziecko odgaduje co to za wyraz.
3. Duże, średnie, małe
Do tej zabawy potrzebnych będzie po kilka wyciętych z papieru jajek w trzech wielkościach i trzech kolorach.
· poprośmy dziecko, aby ułożyło je od największego do najmniejszego
· poprośmy dziecko, aby poukładało je według kolorów
4. Dopasuj jajka
Teraz możemy porozcinać wzdłuż jajka i poprosić o dopasowanie połówek jajek – wybierzmy jeden kolor.
5. Układanie rytmu
Do tej zabawy potrzebne będą pomoce z punktu 2.
Poprośmy dziecko, aby kontynuowało rytm: np. baranek – pisanka – kurczak – baranek - …….itd.
6. Zachęćmy dziecko do wykonania następujących zadań
7. Pokoloruj pisankę
8. Poprośmy dziecko, aby wykleiło pisankę kuleczkami plasteliny. Kuleczki plasteliny dziecko powinno samo formować.
9. Zachęćmy dziecko do ułożenia historyjki obrazkowej w jaki sposób kurczaczek wykluwa się z jajeczka. W tym celu należy porozcinać wcześniej poniższe obrazki.
10. Zabawa ruchowa.
Zachęćmy dziecko, aby samo stało się kurczaczkiem próbującym wydostać się z jajka.