„Odznaka przyjaciela przyrody” 15.04.2021
1. Ćwiczenie syntezy i analizy sylabowej.
Poprośmy dziecko, aby podzieliło na sylaby nazwy przedmiotów znajdujących się wokół niego i policzyło z ilu sylab one się składają. Następnie rodzic dzieli na sylaby nazwy, a dziecko odgaduje jaki to wyraz.
2. Przyjaciel przyrody
Zapytajmy dziecko kto to jest przyjaciel przyjaciel przyrody, jak się zachowuje, jak traktuje zwierzęta i rośliny. Następnie poprośmy o omówienie poszczególnych obrazków.
Nauka rymowanki
Zachęćmy dziecko do nauczenia się rymowanki:
O przyrodę dbamy:
- gałązek drzew nie łamiemy
- trawników nie depczemy
- kwiatów chronionych nie zrywamy
- zimą ptaki dokarmiamy
- śmieci nigdy nie rozrzucamy.
4. Odznaka przyjaciela przyrody
Potrzebne będzie koło wycięte z papieru. Poprośmy dziecko, aby narysowało na kole odznakę przyjaciela przyrody według własnego pomysłu, a następnie ozdobiło kontur koła malutkimi kuleczkami plasteliny. Rodzic w kole robi dziurkaczem otwór, a dziecko przewleka przez niego kolorowy sznurek lub tasiemkę i zawiązuje samodzielnie lub z pomocą rodzica. Tak wykonaną odznakę dziecko zawiesza sobie na szyi.
5. Dbamy o drzewa
Wyjaśniamy dziecku, że drzewa dzięki zielonemu barwnikowi znajdującemu się w liściach, wydzielają tlen, którym oddychają ludzie i zwierzęta; są domem dla wielu zwierząt; ich liście są dla zwierząt pokarmem; dają cień, więc niszczenie, wycinanie drzew to klęska dla nas i zwierząt. Drzewa rosną bardzo długo. Dlatego „Dbamy o drzewa, bo…” i tu dziecko kończy zdania według swojego pomysłu.
Drzewa na wietrze
Dziecko – drzewo – stoi w niewielkim rozkroku i słucha muzyki. Kiedy nagranie jest ciche, delikatnie porusza wzniesionymi do góry rękami, naśladując głosem szum liści na drzewie. Kiedy melodia staje się coraz głośniejsza, dziecko porusza mocniej rękami i głośniej szumi.
Na koniec zaproponujmy dziecku rysowanie szczęśliwych drzew.