„Liczymy kurczątka” 30.03
1. Wspólne oglądanie ilustracji pisanek, wyjaśnienie nazwy „pisanka”. Poprośmy dziecko, aby porównało pisanki, wyszukało pisanek o podobnych wzorach, policzyło je, wskazało najładniejsze jego zdaniem pisanki.
2.Dziecko powtarza za rodzicem rymowankę, rytmicznie przy tym klaszcząc.
Pisanki, pisanki
jajka malowane
nie byłoby Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
3. „Kurczątka, kurczątka”
Do tej zabawy potrzebne będą płatki kosmetyczne ( 15sztuk) i 5 papierowych kół. Dziecko maluje żółtą farbą płatki, a następnie dokleja z papieru bądź dorysowuje mazakiem oczy, dzióbek. Na pierwszym kole przykleja jednego kurczaczka, a na kolejnych o jednego kurczaczka więcej od poprzedniego.
Rodzic prosi dziecko, aby położyło przed sobą koło z jednym kurczaczkiem, a następnie aby dołożyło koło z dwoma kurczaczkami.
Dziecko pokazuje na jednej ręce tyle palców, ile ma kurczątek w pierwszym kole, po czym pokazuje na drugiej ręce tyle palców, ile ma kurczątek w drugim kole. Pytamy dziecko: Jeden i dwa to ile razem?
Rodzic prosi dziecko, żeby dołożył teraz koło z trzema kurczątkami. Pyta:
- O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym?
- O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim?
- A ile to jest o jeden więcej od trzech?
Rodzic prosi dziecko, aby położyło obok trzeciego koła koło z odpowiednią liczbą kurczątek i policzyło je.
- Czy cztery jest o jeden większe od trzech? Dziecko pokazuje na palcach.
- Koło z iloma kurczątkami powinno być położone jako następne? (5) – prosimy, aby dziecko policzyło w tym kole kurczątka.
- Czy pięć jest o jeden większe od czterech? - dziecko pokazuje na palcach.
Dziecko kładzie przed sobą koło z pięcioma kurczątkami i głośno je liczy. Następnie rodzic prosi dziecko, aby obok koła położyło drugie koło, w którym liczba kurczątek jest o jeden mniejsza. Dziecko kładzie odpowiednie koło i głośno liczy kurczątka itd. Na koniec zapytajmy, w którym kole jest najmniej, a w którym najwięcej kurczątek.
4. Zabawa z piórkami.
Zamiast piórka można wykorzystać kawałek waty lub kulkę z papieru, którą dziecko samo zgniata. Dziecko próbuję zdmuchnąć piórko z dłoni.
5. Jak jest zbudowane jajko.
Rodzic rozbija jajko, dziecko ogląda jego zawartość. Wspólne nazywanie poszczególnych części składowych: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Dziecko wycina obrazki i przykleja je w odpowiedniej kolejności.