Dzień 4: Czwartek, 25 czerwiec
TEMAT: WAKACJE Z UŚMIECHEM
do pobrania - wersja pdf 25.06.2020
Potrzebujemy: dwa zabawkowe aparaty telefoniczne.
Tłumaczymy dziecku by wyobraziło sobie, że jest na wakacjach z rodzicami i dzwoni do dziadków. Dzieci udają, że wybierają numer telefonu i prowadzą rozmowy telefoniczne. Zwracamy uwagę na konieczność przedstawiania się na początku rozmowy telefonicznej oraz na stosowanie zwrotów grzecznościowych np. dzień dobry, do widzenia, słucham, nie rozumiem, proszę.
Układamy na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dziecko na zmianę wodzi palcem po wzorze raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami. Następnie dziecko rysuje ósemki raz jedną a raz druga ręką za każdym razem używając kredki lub mazaka w innym kolorze. Kolejnym zadaniem, jakie ma wykonać dziecko jest próba narysowania samodzielnie takiej ósemki na czystej kartce papieru.
3.Zapoznanie dziecka z wierszem Iwony Fabiszewskiej pt. „Uprzejmość”
Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piachu wyjmuje,
a tym, że zamek zniszczył
wcale się nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
– Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie.
Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Zadajemy dziecku pytania:
− Co robiła Zuzia na plaży?
− Co zrobił Krzyś?
− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
4. Podróż do Krainy Uprzejmości.
Zapraszamy dziecko do Krainy uprzejmości. Dziecko wędrują przy muzyce, wysoko podnosząc kolana. Po dotarciu na miejsce, Rodzic - królowa Krainy uprzejmości, wita w niej dziecko. Kłania się, mówi dzień dobry i przedstawia się. Dziecko również kłaniają się królowej i odpowiadają na powitanie. Następnie zapraszamy zaprasza dziecko do stolika lub na dywan
I. Teraz zapraszam do rozmowy na temat uprzejmości.
Potrzebujemy : Żółte koło wycięte z papieru, żółte prostokąty (na promyki słońca), flamaster.
Królowa pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają mieszkańcy. Układamy przed dziećmi żółte koło. Pytamy, czy dziecko wie, jakie to słowa. Dziecko podają propozycje, zaś Królowa zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Następnie dziecko dokłada je do żółtego koła, tworząc słońce.
Królowa wyjaśnia, że w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego. W tym miejscu zapraszamy dziecko do testu sprawdzającego, czy mogłoby zamieszkać w Krainie uprzejmości.
Siadamy naprzeciwko dziecka i zadaniem dziecka jest powiedzenie nam czegoś miłego, następnie role się odwracają i to my mówimy coś miłego (do trzech powtórzeń). Po wykonaniu próby Królowa wyraża swoje zadowolenie i oczywiście przyznaje dziecku prawo do zamieszkania w Krainie uprzejmości.
II. Dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych.
Królowa zaprasza dziecko do spaceru po Krainie uprzejmości. Dziecko napotkają po drodze różne sytuacje społeczne, o których opowiada królowa. Zgodnie z panującymi tu zasadami muszą wiedzieć, jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji. Królowa przypomina, że te słowa to: proszę, dziękuję, przepraszam. Królowa włącza muzykę w rytmie marsza. Dziecko spaceruje, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Królowa opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam np. dziecko dostaje od mamy lizaka, niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko, podaje książkę koledze. Dziecko uważnie słucha i wypowiada głośno odpowiednie słowo. Po wykonaniu wszystkich zadań królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy i zaprasza do kolejnej wizyty.
5. Karta pracy – Poszukiwanie różnic
6. Czym możemy udać się na wymarzone wakacje - środki transportu