Sposób na wakacyjną nudę -16.06
1.Słuchanie piosenki Wyścig rowerem
Kiedy rowerem pędzę w dal
i kręcę pedałami,
koledzy chcą dogonić mnie
i wtedy się ścigamy.
Kiedy rowerem pędzę w dal,
w uszach mi świszcze wiatr.
Zostawiam z tyłu łąkę, las,
pozdrawiam każdy kwiat.
Ref.: Kiedy pędzę na rowerze, hej,
kiedy pędzę na rowerze, cha,
kiedy pędzę na rowerze, hu,
kręcę, ile tchu.
II. Kiedy rowerem pędzę w dal
i kręcę pedałami,
koledzy chcą dogonić mnie
i wtedy się ścigamy.
Kiedy rowerem pędzę w dal,
drogę do mety znam.
przyciskam mocniej, no i znów
medal ze złota mam.
Ref.: Kiedy pędzę na rowerze, hej…
2. Rozmowa n temat treści piosenki
3. Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze
Wprowadzenie do zabaw badawczych, zachęcenie dziecka do wypowiadania się.
( Potrzebne będzie: papierowa łódka, 2 tacki, głębokie naczynie z wodą, parawan lub tekturowe pudełko)
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic ustawia za parawanem lub za wysokim pudełkiem głębokie naczynie z wodą. Dziecko odwraca się do rodzica plecami. Rodzic energicznymi ruchami wywołuje dźwięk pluskania wody. Dziecko odwracają się przodem i odgadują rodzaj dźwięku. Rodzic pyta,
co dziecko najbardziej lubią robić podczas wakacji nad wodą. Proponuje wspólny eksperymenty, podczas których dziecko dowie się co pływa, a co tonie.
• Zabawy badawcze na powietrzu.
( potrzebne będą: pojemnik z wodą, łódka papierowa, 2 tacki, małe kamyki, kartka z zeszytu, klucze, korek, plastelina, piłeczka do ping-ponga, klocek drewniany, klocek plastikowy, piórko, liść, moneta, makaron, itp.)
Dziecko staje przy pojemniku z wodą i wykonuje następujące doświadczenia:
– sprawdza, czy jego łódka pływa – umieszcza ją na wodzie, obserwuje, swobodnie wypowiada się na temat sposobu poruszania się łódeki.
Dmucha na łódkę umieszczoną na wodzie. Obserwuje, jak łódki poruszają się pod wpływem strumienia powietrza (dmucha raz mocno, raz lekko),
– obciąża łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Obserwuje, czy łódka udźwignie jakiś ciężar. Swobodnie wypowiada się na temat wykonywanego doświadczenia.
Rodzic zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkładają łódki na bok,
– sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie umieszcza na powierzchni wody,
– kładzie na wodzie kartki z zeszytu. Układa na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar,
– sprawdza, które przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną,a które nie,
– układa na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają.
Zastanawiają się, dlaczego tak się dzieje.
Rodzic wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów.
Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.
4. Zabawa bieżna Echo.
Rodzic wyznacza teren do zabawy. Po jednej stronie staje rodzic, a po drugiej dziecko. Rodzic wypowiada proste, krótkie słowo. Dziecko powtarzają je. Następnie w jak najszybszym tempie zamienia się z rodzicem stronami. Staje przodem do rodzica. i zabawa toczy się nadal. Rodzic wymienia kolejne słowo.
5.Chmurki
Przyglądanie się chmurom na niebie. Rysowanie na piasku kształtów chmur.
Dzieci leży na kocu.. Przygląda się kształtom chmur. Następnie rysują je na piasku. Zastanawiają się, dlaczego chmury przybierają różny kształt.
6. Karty pracy.