Dzień 3: Środa, 10 czerwiec
TEMAT: RECYKLING – cóż to takiego?
do pobrania - wersja pdf 10.06.2020
Recykling to proces przekształcania odpadów w nowe materiały i przedmioty
2. Poszukiwanie na opakowaniach symbolu recyklingu – dziecko poszukuje symbolu na pudełkach i opakowaniach papierowych i plastikowych.
Po znalezieniu można zadać dziecku pytanie czy wie w jaki sposób można wykorzystać zużyty papier lub plastik.
Wprowadzenie pojęcia makulatury i wytłumaczenie, że są to zużyte zeszyty, gazety, książki, ulotki reklamowe, papier. Proszę opowiedzieć dzieciom, co można produkować z makulatury np. papier toaletowy, papier pakowy, papier gazetowy, tekturę, ręczniki papierowe. Zwracając przy tym uwagę, że przetwarzanie makulatury jest ważne dla środowiska zwłaszcza pod kątem ograniczania wycinki drzew, które produkują tlen.
3.Prezentacja filmiku „Przygody Rozi – Bajki dla Dzieci – Jak wykorzystać śmieci” https://www.youtube.com/watch?v=nGjOXq2fV78.
4. Zabawa ruchowa „Śmieciarki” – Dziecko zamieniają się w „śmieciarkę”. Do tej zabawy potrzebujemy cztery kartki w kolorach żółty, zielony, niebieski i brązowy (dla lepszej orientacji dziecka można wyciąć sylwetki koszy na śmieci) ponadto trzeba przygotować śmieci z różnych tworzyw (szkło, plastik, zwiędłe warzywo, papier oraz metal). Następnie puszczamy dziecku melodię do tańca a dziecko – śmieciarka jeździ po pokoju i zbiera jeden przedmiot, gdy muzyka przestanie grać dziecko – śmieciarka udaje się do właściwego pojemnika – kartki i zatrzymuje się obok niej. Następnie zadajemy pytanie, z jakiego tworzywa mają śmieć i czy prawidłowo odszukały pojemnik.
5. Zabawa plastyczna PIES Z ORIGAMI.
POTRZEBUJEMY: kartki w kształcie kwadratu, kredki.
Mówimy dzieciom, że istnieje sztuka, dzięki której można tworzyć różne rzeczy z papieru – jest to origami. Następnie rozdajemy dzieciom kartki w kształcie kwadratu.
Dziecko:
− składa kartkę na pół, wzdłuż przekątnej,
− zagina dwa ostre rogi trójkąta, tak aby powstały uszy psa,
− jedną kartkę w prostokątnym rogu zagina do środka, tak aby stworzyć mordkę psa z wystającym językiem,
− rysuje oczy, nos i kolorują psa.
6. Na zakończenie dzisiejszych zajęć zachęcam do spaceru w pobliżu miejsca zamieszkania i obserwowania przez dzieci czy w państwa miejscu zamieszkania mieszkańcy dbają o środowisko czy też nie. Zachęcamy dzieci do swobodnych wypowiedzi.
A po powrocie może jakieś wspólne sprzątanie w domku lub pokoju dziecka :)
Jeśli dziecko wykaże się zaangażowaniem można wydrukować np. Dyplom Małego ekologa, który zamieszczam poniżej.