Witam Was w maju!
Pierwszy tydzień nowego miesiąca poświęcimy Polsce.
Zapraszam Was w podróż po naszym pięknym kraju.
,,Moja ojczyzna”
Poniedziałek 4.05.2019 - ,,Majowe święta”
Do pobrania - wersja PDF - 4.05
1.Na początek proponuję rozmowę na temat naszej ojczyzny. Zadajmy dziecku pytanie: Co to jest Polska? Do wprowadzającej rozmowy warto wykorzystać wiersz pt. ,,Co to Jest Polska” autorstwa Czesława Janczarskiego.
- Co to jest Polska? -
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska - to wieś
i las,
i zboże w polu,
I szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka
A nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Proponuję oglądanie obrazków różnych regionów Polski, możecie również wykorzystać książeczki i albumy o Polsce, które macie w domu. Dziecko może opisać obrazek, nazwać miejsca, które już odwiedziło. Może opowiedzieć o wrażeniach z pobytu w tych miejscach.
2. Rysujemy naszą Polskę. Przeczytajcie Państwo ponownie dziecku wiersz i poproście aby wykorzystując kontury Polski narysowały kolorowymi kredkami wszystko to co wymienia autor opisując Polskę (las, zboże, szosę, autobus, samolot, przedszkole). Zadajcie dziecku pytanie:
3.Czas teraz na zwiedzanie.
Zabawa ruchowa ,,Zwiedzamy Polskę „Podczas zwiedzania jedziemy autobusem( dziecko biega w różnych kierunkach z wymijaniem), mijamy las (dziecko podnosi ramiona do góry, naśladuje drzewa na wietrze), mijamy rzekę (wykonujemy falujące ruchy ramion).
Zbieramy kwiaty na łące (skłony), jesteśmy w mieście pełnym wieżowców (naśladujemy wchodzenie po schodach i szybkie zbieganie w dół). Jesteśmy na wsi gdzie ludzie pracują w polu (naśladujemy grabienie siana, pielenie grządek).Wracamy do naszych miejscowości (bieg z wymijaniem).
Po zakończonej zabawie spróbujcie odpowiedzieć na pytanie:
4. Zajmijmy się teraz świętami związanymi z Polska, które obchodzimy właśnie na początku maja.
Zachęcam do wysłuchania opowiadania pt ,,Majowe święta„ Barbary Szelągowskiej
Książka (s. 68–69) dla każdego dziecka.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.
Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Po wysłuchanym opowiadaniu porozmawiajcie sobie o jego treści. Można wykorzystać do tego pytania:
5. Zabawa ruchowa ,,Flaga na wietrze”
Dziecko poruszają się w rytm wygrywany przez rodzica na dowolnym instrumencie. Na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą. Zwróćcie proszę uwagę aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponujcie również dzieciom machanie flagą oburącz.
6. Podajcie proszę prawidłową odpowiedz:
I odpowiedzcie proszę na pytanie rodzica: Flaga Polski jest…..? ( biało-czerwona)
7. A teraz czeka na spotkanie z prawdziwą sztuką - reprodukcja obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
Zaproponujcie dziecku reprodukcję malarską obrazu Jana Matejki.
Poproście aby dziecko uważnie przyjrzało się obrazowi. Podczas rozmowy zwróćcie uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiedzcie dziecku ciekawostki na temat powstania reprodukcji. Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.
8. Praca w książce na dziś : Karta pracy, cz. 2, nr 44.
Dziecko:
9. Praca plastyczna
10. Karty pracy dla chętnych
Rysuj po śladzie