Dzień 4: CZWARTEK, 30 kwiecień
TEMAT: WIZYTA W PARKU/LESIE
Do pobrania - wersja PDF - 30.04
1. Witam serdecznie dziś do zajęć będą potrzebne nam gazety, czasopisma, broszurki, ulotki z ptakami itp., gdyż będziemy wycinać z nich ptaki oczywiście, gniazda, drzewa, jajka, łąkę, kwiaty wszystko to, co może być związane z ptakami.
Jeśli już udało nam się powycinać, choć troszkę obrazków możemy rozpocząć ćwiczenia gramatyczne – PTAKI WIOSNĄ. Zadanie będzie polegać na tym, że wszystkie ilustracje wycięte rozkładamy przed dzieckiem. Następnie losujemy po 2 obrazki np. ptaka i gniazdo lub bociana i łąkę. Pokazujemy te ilustracje i staramy się formułować krótkie zdania, np. Ptak zbudował gniazdo. Lub Bocian stoi na łące. Aby dziecku łatwiej było zrozumieć, na czym to ćwiczenie polega proponuję, aby to Państwo rozpoczęli to zadanie a następnie dzieci.
2. Zabawa pt.: Dzięcioł stuka w drzewo, jest to zabawa która rozwija percepcje słuchową ale również rozwija umiejętności matematyczne. Do tej zabawy potrzebujemy klocki oraz bębenek/klaśnięcia w ręce.
Dziecko bierze z pojemnika dwa klocki. My gramy na bębenku kilka dźwięków (do pięciu lub więcej). Dziecko liczą uderzenia, wybiera z pojemnika odpowiednią liczbę klocków i układają je przed sobą. Rodzic sprawdza wykonanie zadania. Następnie dziecko mówią, ile razy dzięcioł zastukał w drzewo, i dla utrwalenia tyle samo razy klaszczą w dłonie.
3. Karta pracy, cz. 2, str.28. dziecko wraz z rodzicem czyta tekst wyrazowo – obrazowy (rodzic czyta wyrazy a dziecko podaje nazwy obrazków). Rozmowa kierowana na temat przeczytanego wspólnie tekstu. Można zadać pytania:
- Dokąd wybrali się Olek i Ada z dziadkiem?
- Co zobaczyli na spacerze w parku.
4. Zagadki tekstowe dotyczące ptaków. Tutaj możemy wykorzystać obrazki przedstawiające ptaki z poniedziałku, będzie nam potrzebna ilustracja bociana, kukułki, jaskółki, skowronka.
Przykładowe zagadki:
- ten ptaszek, co w górze robi kółka, nazywa się… (jaskółka)
- siedzi ptaszek na buku i powtarza kuku, kuku…… (kukułka)
- Powrócił do nasz dalekiej strony. Ma długie nogi i dziób czerwony….. (bocian)
- Mieszka przy ziemi,pod niebem śpiewa.Jego piosenka,wiosnę przywiewa…..(skowronek).
Proszę dać dziecku podkładka oraz plastelinę w różnych kolorach. Zadaniem dziecka będzie ulepienie z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasiego gniazdka z jajeczkami (zwracamy uwagę, aby dziecko ugniatało plastelinę, spłaszczając ją i ponowne ugniatając). Po dokładnym ugnieceniu plasteliny dziecko formuje kulki różnej wielkości i w różnych kolorach. Na koniec wykonuje gniazdka i umieszczaj w nich wykonane jajeczka. Mówią, ile jajeczek znajduje się w ich gniazdkach.
7. Pokoloruj obrazek
8.Określenie położenia ptaków na drzewie. Do tego zadania potrzebne będzie nam krzesło, które będzie drzewem oraz jedna ilustracja przedstawiająca ptaka wybrana przez dziecko. Zadaniem dziecka będzie umieszczenie ptaka w taki sposób, w jaki usłyszy polecenie od rodzica np. ptak jest Na drzewie, ptak jest NAD drzewem, ptak jest OBOK drzewa, ptak jest ZA drzewem. Następnie możemy zamienić się z dzieckiem rolami i to dziecko mówi nam gdzie znajduje się ptak.
9. Wspólne śpiewanie nowo poznanej piosenki „Kle kle boćku…”.
10. Karta pracy