przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Rozpoznajemy ptaki - 27.04

 

W tym tygodniu tematem przewodnim będą PTAKI.

Dzień 1: Poniedziałek, 27 kwiecień

TEMAT: ROZPOZNAJEMY PTAKI

Do pobrania - wersja PDF - 27.04

  1. W tym tygodniu towarzyszyć nam będzie tematyka ptaków warto, więc zachęcić dzieci do poszukiwań książeczek (w swoich biblioteczkach), w których znajdą ptaki. Zadaniem dzieci jest wskazywanie w książeczkach ptaków, opisywanie ich wyglądu, wielkości, można zachęcić dzieci do wspólnego nazywania ich.
  2. Poniżej zamieszczam ilustracje ptaków, które przydadzą się w nazywaniu i opisywaniu. Proszę, aby dzieci starały się opisać wygląd ptaków (proszę zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy budowy tych ptaków: nogi, dziób, skrzydła) a ich nazwy podzielili na sylaby. Na początku warto jednak zwrócić uwagę dzieciom, że są takie ptaki, które późną jesienią odlatują z Polski do ciepłych krajów a wiosną wracają do nas. Proszę zwrócić uwagę dzieciom na to, że ptaki zawsze lecą na tak długą wędrówkę w kluczu/gromadzie. (mała podpowiedź: dzięki lataniu w kluczu ptaki zyskują dodatkowy ciąg powietrza, na którym się unoszą, co jest znaczącą ulgą dla ich skrzydeł podczas długiego lotu)

3. Teraz zapraszam na ćwiczenia grafomotoryczne, poniżej przygotowałam kilka konturów ptaków, zadaniem dzieci jest w pierwszej kolejności narysowanie ich po śladzie a następnie pokolorować w odpowiedni sposób (dla podpowiedzi można pokazać wcześniejsze ilustracje).

 JASKÓŁKA

4. Teraz dla odpoczynku proponuję dwie zabawy ruchowe:

  • Pierwsza zabawa nazywa się Ptaki i pisklęta. Do tej zabawy potrzeby będzie nam bębenek, grzechotka, jeśli nie mamy w domu nic takiego to naszym instrumentem będą ręce oraz klocki najlepiej zwykłe do układania lego lub tym podobne. Dzieci biegają po pokoju w rytm uderzeń w bębenek lub w rytm naszego klaskania. Podczas pauzy w grze uderzamy powoli w instrument lub ręce. Dzieci liczą uderzenia i przynoszą nam tyle klocków ile usłyszeli uderzeń. Za każdym razem uderzamy w instrument/ręce różną liczbę razy.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – przynieść jajko. Do tej zabawy będziemy potrzebować łyżkę, piłeczkę pingpongową oraz krzesło. Wyznaczamy linię startu naprzeciwko ustawiamy krzesło. Wręczamy dziecku łyżkę oraz piłeczkę. Zadaniem dziecka będzie umieścić jajko – nasza piłka na łyżce i okrążyć z nią wokoło krzesła i wrócić na linię startu. Jeśli jajko spadnie, podnosi dziecko piłeczkę, kładzie na łyżce i kontynuuje zabawę. Warto włączyć się do wspólnej zabawy z dzieckiem. ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY! :)

5. Zapoznanie dzieci z opowiadaniem Barbary Szelągowskiej PTASIA NARADA. Można tutaj dla zobrazowania opowiadania otworzyć dzieciom książkę na stronie 60-61.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Rozmowa kierowana na temat wysłuchanego opowiadania:

- Od kogo ptaki dostały list?

- czego się z niego dowiedziały?

- jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

Warto tutaj pokazać dzieciom mapę świata lub globus i wskazać gdzie leży Afryka a gdzie Polska i pokazać jaką drogę musiały pokonać ptaki.

6.Pokoloruj według kodu.

7.