przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

"Kiedy jest dzień, a kiedy noc?” - 9.04.2021

 

DZIEŃ 4 - Piątek, 9 kwiecień 2021

Temat:”Kiedy jest dzień, a kiedy noc?”

do pobrania - wersja pdf 09.04.2021

  1. Zabawa rozwijająca wyobraźnie i inwencję twórczą „W języku kosmitów”.

Zabawa polega na wymyślaniu z dzieckiem języka, którym mogą porozumiewać się przybysze z innej planety. Myślę, że to zadanie sprawi zarówno dzieciom jak i Rodzicom wiele radości i uśmiechu. Miłej zabawy:)

 

2. Praca z książką, karta pracy nr 3, strony:

  • 74 - skoro już dziecko wie jak mogą porozumiewać się przybysze z innej planety to teraz zapraszam do wykonania zadania w książce, które będzie polegać na wysłuchaniu rymowanki czytanej przez rodzica i narysowaniu ufoludka zgodnie z przeczytanym opisem;
  • 75 – zadaniem dziecka jest narysowanie drogi kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdach;
  • 76 – zadaniem dziecka jest przeczytanie z rodzicem podpisów umieszczonych pod zdjęciami, odszukanie ich w naklejkach i naklejenie w odpowiednie miejsce oraz dokończenie rysunku rakiety i pokolorowanie go.

 

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Na dywanie siedzi Ufuś”

Jest to zabawa polegająca na tym, że dziecko siedzi na dywanie/krześle a rodzic lub rodzeństwo powtarza rymowankę: Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże niech się stanie. Ufuś pokazuje dowolne czynność/ ćwiczenia a zadaniem rodzica/ rodzeństwa jest naśladowanie tych ruchów. I zamieniamy się rolami rodzic to Ufuś, dziecko naśladuje itd.

 

4. Słuchanie wiersza „Halo, tu mówi Ziemia”

Przed przeczytaniem wiersza zapoznajemy dzieci z wyglądem i zastosowaniem globusa.

Uświadamiamy dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,

wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,

a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona,

to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,

a spać się kładą Amerykanie.

Właśnie!

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

- Dobranoc! – wołam.

- Dzień dobry! – wołam,

to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

A oprócz tego wciąż, bez końca,

muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli

takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku,

ażeby Słońce obiec wokół.

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Zadaniem dziecka jest opowiedzenie, o czym był wiersz.

 

5. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) – Jak powstają dzień i noc?

Do tego zadania będzie nam potrzebny globus i lampka stojąca.

 Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

 

6. Dla chętnych!

Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca)

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

 

7. Praca plastyczna DZIEŃ – NOC.

Potrzebne będą: papierowy talerzyk, biała, błękitna, żółta i czarna plastelina, srebrny i złoty sypki brokat (jeśli posiadamy w domu), farby

Pomysł jest prosty, dzieci otrzymują papierowy talerzyk z delikatnie narysowaną ołówkiem linią dzielącą go na dwie, równe części. Zadaniem dzieci jest wykleić na jednej połowie dzień, a na drugiej noc, jeśli nie posiadamy w domu plasteliny możemy pomalować farbami talerzyk na kolory dnia i nocy. Najatrakcyjniejszym momentem całej zabawy jest oczywiście obsypywanie nocnego nieba brokatem, który dzieci po prostu uwielbiają (brokat symbolizuje gwiazdy).

PoglądoweZdjęcie  

Po wykonaniu pracy można zrobić dziury dziurkaczem, z dwóch stron talerzyka i powiesić go na ścianie u dziecka w pokoju. Wieczorem dzieci przekręcają talerzyk tak, aby wisiał nocną częścią do góry, natomiast rano, po przebudzeniu zmieniamy na dzienną. Jest to świetny sposób na  pokazanie dzieciom następowania po sobie dnia i nocy oraz przemijania kolejnych dni.

ŻYCZĘ SPOKOJNEGO WEEKENDU