Kura, kurczęta i pisanki- 31.03 2021
1.Słuchanie opowiadania
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!... Prawda? Tak
samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły
jajka. Cóż to była za radość!
Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie.
Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym
słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym
podwórku!
− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc
pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe
kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że
z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś
nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania... – zanim się obejrzały, z popękanych,
kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
− Jaka śliczniutka!... – wygdakała pierwsza kura.
− Mój ty kochany!... – rozczuliła się druga.
− Chlip, chlip!... – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się
dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”
Wypowiedzi dziecka dotyczące utworu; zwracanie uwagi na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek; podkreślanie więzi matki z dzieckiem.
2. Narodziny kurczątka. Zabawa z elementem dramy
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Dziecko wciela się w rolę kurczątka znajdującego się w jajku, rodzic – kury, jego mamy oczekującej na narodziny swojego dziecka. Zabawa polega na odgrywaniu scenki przedstawiające opiekę kury nad jajkiem, wykluwanie się kurczaczka i powitanie dziecka z matką (bez użycia słów lub z krótkimi dialogami, zgodnie z pomysłem dziecka).
3. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość . Znajdź 12 różnic.
4. Słuchanie piosenki Koszyczek dobrych życzeń
https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
86
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata…
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata…
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
− Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?
− Co znaczą w piosence słowa koszyczek dobrych życzeń?
5. Karta pracy, cz. 3, nr 57.
• Kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru.
• Kolorowanie jajka znajdującego się po lewej stronie
karty w różowe wzorki, a po prawej – w zielone wzorki
6.Układamy rymy. Ćwiczenia słowne
Rodzic wypowiada krótkie teksty, do których dziecko wymyśla rymujące się słowa, np.
Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek).
To kurczątko to milutkie... (pisklątko).
Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).
Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).
Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i... (słoneczka).
Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).
7. Karta pracy, cz. 3, nr 58.
− Obejrzyj obrazki. Zaznacz kolejność zdarzeń
w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią
liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby.
− Opowiedz historyjkę
8. Zabawa ruchowa utrwalająca umiejętność określania
położenia przedmiotów w przestrzeni – Zajączki
wielkanocne.
(Papierowe pisanki wycięte z kolorowych gazet, nożyczki,
pluszowy zajączek bądź inna maskotka)
Rodzic rozkłada na podłodze pisanki, wycięte przez niego lub
dziecko z kolorowych gazet (pisanki powinny być zbliżone wielkością do stóp dziecka). Najpierw rodzic manipuluje zabawką – pluszakiem - sadzając go w różnych miejscach:
na pisance, za nią, przed nią, między dwoma pisankami,
a dziecko określają, gdzie znajduje się pluszak
Następnie dziecko staje się zajączkami i poruszają się między pisankami. Na hasło: Zajączek
– na pisanki – staje na pisankach. Na hasło: Zajączek– za pisanki – staje za nimi, zwrócone twarzą do rodzica.
9. Karta pracy, cz. 3, nr 59.
− Dziecko mówiąc rymowankę , rysuje po śladach jajek. Potem mówi rymowankę i samodzielnie rysuje kontury jajek. Następnie koloruje rysunki jajek.
10. Karta pracy, cz.3, nr 60.
− Dziecko rysuje po śladach, bez odrywania kredki od karty.
− Słucha zagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiązuje je.