Pisanki - 30 03.2021
1,, Święta tuż tuż”- rozmowa wprowadzająca
W tym tygodniu zajmujemy się tematem związanym z zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi . Na początek zachęcam dorozmowy z dzieckiem o skojarzeniach zwianych z Wielkanocą.
2.Film edukacyjny ,,Zwyczaje wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg.
Po obejrzeniu filmu warto porozmawiać z dzieckiem na temat nowo poznanych wiadomości .
3.Zabawy ruchowe
Dziecko naśladuje odkurzanie, trzepanie dywanów,
mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących
się na różnej wysokości.
Dziecko naśladuje sposób poruszania się zajączków – całe dłonie ma oparte na podłodze podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymuje się, staj – wykonują przysiad,
palce wskazujące trzyma przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmienia kierunek poruszania się.
4. Słuchanie wiersza Doroty Gellner ,, Pisanki”
PISANKI
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
Świąteczne Życzenia!
Rozmowa na temat wiersza.
5.Poznanie ciekawostek o pisankach
• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła,
aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj.
• Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach
sercowych).
• Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem
lub kurkiem.
• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi
kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.
• Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką.
Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka
się nie potłukła.
6. Karta pracy , cz.3, nr 54
Połączenie samodzielnie lub z pomocą rodzica pierwsze
głoski z nazw zdjęć. Narysuj w pustych polach
to, czego nazwę otrzymałeś . Z czym kojarzą się te nazwy.
7.Praca plastyczna Pisanka
Wykonywanie pisanek według własnych pomysłów.
Do ozdobienia pisanki można wykorzystać
kolorowy papier, bibułę, folie samoprzylepną,
resztki materiałów, włóczkę, elementy świąteczne wycięte z kolorowych gazet, flamastry.
8.Karta pracy, cz. 3, nr 55
− Narysuj w pustych polach pisanki według podanych
wzorów. Pokoloruj rysunki pisanek na podane
kolory.
− Podziel nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysuj
w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab
(5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy.
9. Karta pracy, cz. 3, nr 56.
− Pokoloruj rysunki jajek jednym kolorem, ale tak,
żeby każde jajko było inne.
− Połącz w pary takie same zestawy pisanek.
10. Ćwiczenie oddechowe – Baranek.
Szablony baranka, słomki, skrawki białego papieru.
Przed dzieckiem znajduje się szablon baranka.
Obok baranka zostają umieszczone małe kawałki białego papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Nie pomaga sobie rękami.
11. Karta pracy, cz. 3, nr 57.
• Kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru.
• Kolorowanie jajka znajdującego się po lewej stronie
karty w różowe wzorki, a po prawej – w zielone wzorki.