przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Źródła energii - 20.11.2020

 

DZIEŃ5: PIĄTEK, 20 listopad 2020r.

TEMAT: ŹRÓDŁA ENERGII.

do pobrania - wersja pdf 20.11.2020

Witam was Drogie Promyczki mam nadzieję, że u Was wszystko dobrze, dziś już ostatni dzień zajęć w takim systemie, mam nadzieję, że w poniedziałek będziemy mogli się już zobaczyć i razem popracować oraz pobawić się wspólnie w naszej grupie.

Ale zanim to nastąpi dziś mamy dopiero piątek, więc zapraszam do kolejnego tematu z naszego bloku tematycznego - jakim jest Prąd i Urządzenia elektryczne.

Wy już wiecie:

- co to są urządzenia elektryczne?

- co to jest prąd?

- gdzie możemy znaleźć w domu prąd?

- co się może stać jak zabraknie prądu?

- w jaki sposób prąd dostaje się do naszych domów i skąd?

 Wiecie już naprawdę bardzo dużo o prądzie, dlatego dziś musimy zastanowić się skąd ten prąd tak naprawdę dociera do elektrowni a następnie do naszych domów. I to właśnie to zagadnienie będzie tematem naszych dzisiejszych zajęć – ŹRÓDŁA ENERGII ELEKTRYCZNEJ.

A WIĘC ZACZYNAMY:)

  1. W pierwszej kolejności mam dla was zagadki, posłuchajcie uważnie a następnie zgadnijcie, o czym jest mowa:

        I.  Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i Ciebie. (słońce)

·        II.  Unosi szybowce,
popycha żaglowce.
Obraca wiatraki
siłacz z niego taki!

III. Chociaż go nie widać,
znać, że siłę ma.
Łamie w gniewie drzewa,
chmury niebem gna. (wiatr)

  • IV. Możesz jej siłę zamienić w prąd,

 gdy na rzece stoi przeszkoda i z uporem ją piętrzy,

aby napędzić koła wodne.

Tak, dobrze myślisz to dzięki niej,

 porusza się koło młyńskie. (woda)

2. Zabawa „co do siebie pasuje?

Proszę o rozłożenie przed dziećmi poniższych obrazków:

             

         ZAPORA NA RZECE                                                                                 MŁYN WODNY 

 

                      

        WODA W RZECE                                                                    WIATRAK                                                      

 

                          

      WIATR                                                                                  ŻAGLÓWKA

 

Zadaniem dzieci jest opisanie, co widzą na poszczególnych obrazkach. Następnie układają obok siebie obrazki, które do siebie pasują.

A teraz zapraszam dzieci do wysłuchania ciekawostek na temat źródeł prądu:

ENERGIA SŁONECZNA

Energię słoneczną można gromadzić zapomoga kolektorów słonecznych instalowanych na dachach budynków skierowanych ku słońca. Takie panele są zawsze koloru czarnego aby łatwiej przyciągały promienie słoneczne i je pochłaniały. Sposoby pochłaniania energii ze słońca są dwa:

  1. Przez ogrzewanie wody znajdującej się pod panelami. Woda ta wykorzystywana jest następnie w kranach lub kaloryferach zainstalowanych w domach;
  2. Poprzez ładowanie zainstalowanych pod panelami baterii słonecznych czyli tzw. fotoogniwa. Wykorzystują te baterie do wytwarzania energii nie ciepło słońca jak w pierwszym przypadku tylko tym razem światło słońca. Takie ogniwa składają się z dwóch warstw krzemu zawierających ładunki elektryczne. Kiedy światło słoneczne pada na ogniwo, ładunki zaczynają się poruszać wytwarzając stały prąd elektryczny, który dostarcza energię elektryczną do domu, nie niszcząc przy tym środowiska.

 

ENERGIA WIATROWA –

Polsce największym źródłem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii jest wiatr.

Przy omawianiu roli wiatru warto zwrócić uwagę na jego zalety, takie jak rozsiewanie nasion, zapylanie kwiatów, poruszanie żaglówką na wodzie, poruszanie szybowcami, lotniami, latawcami, balonami. Warto jednak również wyraźnie zaznaczyć, że bardzo silny wiatr może być bardzo niebezpieczny np. podczas wichury zrywa dachy, łamie drzewa, tworzy tornada niszczące wszystko, co napotka na swej drodze, a nad wodą tworzy cyklony i huragany, które nierzadko zalewają mniejsze wyspy.

My jednak będziemy dziś skupiać się na tych pozytywnych zaletach wiatru, a mianowicie jego wpływie na wytwarzaniu energii elektrycznej.

Wiatrak jest bardzo starym źródłem energii. W najstarszych wiatrakach wiatr obracał skrzydłami połączonymi z kołem napędowym umieszczonym w jego środku. Było ono połączone z kamieniami z kamieniami młyńskimi, które mełły ziarno na mąkę i napędzały proste mechanizmy. Obecnie wiatraki wytwarzają elektryczność. Nowoczesne mają tylko 2 wielkie łopatki w kształcie śmigieł samolotu. Wiatrak tymi łapkami łapią wiatr, który porusza turbiną połączonej z nimi prądnicy. W niej powstaje wytworzony prąd.

WARTO TUTAJ ZADAĆ PYTANIE:

Co robi wiatr? Dzieci udzielają odpowiedzi np. wieje, gwiżdże, szumi itp.

 

ENERGIA WODNA

Do wytwarzania elektryczności używa się TURBIN, czyli masz z łopatkami jak u wiatraka. Woda padająca na turbinę obraca jej łopatkami. Płynąca woda niesie ze sobą znaczną ilość energii, którą można wykorzystać też do napędzania maszyn. Koła wodne wykorzystywane do obracania kamieni młyńskich i mielenia ziarna, były jednymi z pierwszych maszyn wykorzystujących siłę wody. Ich nowoczesnym odpowiednikiem jest TURBINA zużytkowująca energię wodną do wytwarzania elektryczności. Wodę spiętrza się zaporą, u podnóża której przepływa ona ciągiem tuneli i dostaje się do turbin. Każda turbina jest całkowicie zanurzona w wodzie, która przepływa z dużą prędkością przez jej zakrzywione łopatki. Jej ruch obraca turbiną, która jest połączona z prądnicą elektrowni znajdującej się przed zaporą. Wytwarzany prąd jest przesyłany do odbiorców przewodami zawieszonymi na słupach. 

 

ZABAWA „ DMUCHANE OBRAZKI”

Proszę weźcie kartkę papieru na środku zróbcie duży rozrzedzony jeden duży kleks z farby lub kilka małych. Gdy to zrobicie to weźcie słomkę do napoju i dmuchając w nią na kleksy, roprowadźcie farbę po kartce, tworząc kompozycję.

Życzę dobrej zabawy!!!!

 

A teraz zapraszam do wykonania z rodzicami DOŚWIADCZENIA, dzięki któremu odkryjecie złe i dobre przewodniki ciepła.

Potrzebujecie: słoiczki ciepła i zimną wodą oraz patyczki: szklane, drewniane, metalowe i z tworzywa sztucznego

  • Najpierw za pomocą dotyku sprawdzacie, w którym pojemniku woda jest ciepła, a w którym zimna.
  • Sprawdzenie, jakie będą dłonie, jeśli włożymy je do ciepłej wody, a jakie jak włożymy do zimnej wody. (dzieci opisują, jakie są dłonie: ciepłe, zimne, mokre itd.).
  • Wkładamy po kolei patyczki najpierw do zimnej wody a następnie do ciepłej. Za każdym razem sprawdzacie, jak zmienia się temperatura patyczków.

Tutaj dzieci opisują co stało się z patyczkami po włożeniu do ciepłej i zimnej wody, co się zmienia (ze szkła  i metalu w ciepłej wodzie są ciepłe w zimnej się ochładzają, zaś drewniane i z tworzyw sztucznych nic się nie zmieniło)

Tutaj wyjaśniamy dziecku, że szkło i metal stają się ciepłe w ciepłej wodzie, ponieważ przewodzą ciepło, zaś drewno i tworzywo sztuczne – nie przewodzą. Materiały, które przewodzą ciepło nazywamy PRZEWODNIKAMI CIEPŁA. Te które nie przewodzą ciepła tzn. nie nagrzały się to IZOLATORY.

Na sam koniec zapraszam do przeczytania bajki o prądzie, która doskonale utrwala informacje z całego tygodnia:

  "Bajka o prądzie"

Mamo! Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd?

Jak się mieści w cienkim drucie? I czy nie chce z niego uciec?

Czy to on w żarówce świeci? Powiedz, bo pytają dzieci.

Spójrz przez okno. Tam w oddali Widać dach potężnej hali.

Wewnątrz zaś turbiny duże

Wciąż wirują w pary chmurze.

Tak się rodzi prąd – dosłownie.

Co widzimy? Elektrownię!

Mamo! Powiedzże, czym jest prąd, bo wiedzieć chcę!

Prąd to małe elektrony,

Które gnają jak szalone.

Tylko w drutach pędzić lubią.

W drewnie, w gumie wnet się gubią.

I dlatego – sprawdźcie same,

Kable gumą są oblane.

Elektrony dzięki temu

Biegną prosto tam, gdzie chcemy:

Do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki.

I tak gnają, drogie dzieci,

Że w żarówce drut aż świeci,

W odkurzaczu silnik wyje,

A zmywarka garnki myje.

Prąd pomaga w pracy mamie,

Gdy chce sprzątać, zrobić pranie.

TERAZ NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY: PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY,

WIĘC NIE RÓBCIE NIC NIM SAME.

LEPIEJ ZAWOŁAJCIE MAMĘ!

TERAZ ŚWIATŁO PSTRYK! ZGASIMY I OPOWIEŚĆ ZAKOŃCZYMY.

 

ŻYCZĘ SPOKOJNEGO WEEKENDU:)