Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków
środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.
• Ćwiczenia oddechowe – Na łące.
Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach sali w rytmie piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymują się. Rodzic zwraca się do dziecka:
– Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Unosi szablon przedstawiający pszczołę.
Dzieci nabierają nosem powietrze. Kiedy je wypuszczają, wypowiadają głoskę bzz lub buu.
Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.
• Zabawa „Juhasowe liczenie”.
Do tej zabawy proponuję zaangażować wszystkich członków rodziny.
Jesteście ustawieni w kole. Jeden z członków rodziny jest juhasem pozostałe – to owce. Rodzic mówi rymowankę, a reszta rodziny idzie w kole, trzymając się za ręce.
Na hali, na hali, juhas owce pasie
Jedna mu ciekła dogoń ją, juhasie.
R.wskazuje na dziecko (owcę), które wychodzi z koła i ucieka przed juhasem. Jeżeli
juhas złapie owcę, to dalej pełni swoją rolę. Jeżeli jej nie złapie, to uciekające dziecko wchodzi do środka koła – zostaje juhasem i zasłania oczy rękami. R. wybiera jedno dziecko, które się chowa, i zaczyna kolejną zwrotkę rymowanki.
Na łące, na łące juhas owce pasie.
Jedna się zgubiła, szukaj jej, juhasie.
Rodzina w kole zatrzymuje się. Juhas odsłania oczy i szuka owcy poza kołem. Jeśli znajdzie,
przyprowadza ją do koła. Jeśli nie – owca, która dobrze się schowała, zostaje pastuszkiem,
a juhas wraca do dzieci. Teraz owce spacerują gromadką za juhasem. R zatrzymuje przy
sobie dwoje dzieci i mówi trzecią zwrotkę rymowanki.
Na hali, na hali, tak się raz zdarzyło
mał juhas mało owiec , lecz dwie mu przybyły.
Po ostatnich słowach dwoje stojących z boku członków rodziny dochodzi do pozostałych. R. zmienia pastuszka, zatrzymuje przy sobie czworo członków rodziny i mówi rymowankę.
Na łące, na łące, tam gdzie siana kopce,
przyszły do juhasa cztery obce owce.
Czworo członków rodziny dochodzi do pozostałych i spaceruje razem z nimi. Pod koniec ostatniej zwrotki owce i juhas przykucają.
Pilnuj swoich owiec, góralski juhasie,
noc spędzą w zagrodzie ty czuwaj w szałasie.
Zadanie 1.
Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?
Dzieci układają 10 liczmanów. Odsuwają 2.
Udzielają odpowiedzi na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.
Tak samo postępują przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody
Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi –ile owiec w zagrodzie śpi.
Zadanie 3.
Na łące pod górą juhas owce pasie;
cztery czarne owce i pięć białych hasa.
Ile wszystkich owiec, jest w stadzie juhasa?
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków
środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.