Jak dbać o przyrodę
Do pobrania - wersja PDF - 28.04
Spróbujcie wyklaskać, wystukać, zorganizować domową orkiestrę do piosenki. Wymyślcie, na czym można w domu zagrać. Wierzę w Waszą kreatywność. Poćwiczycie poczucie rytmu i pamięć muzyczną, a przy okazji dzieci zapamiętają treść.
Proponuję zacząć od rozmowy na dany temat. Jestem pewna, że Wasze dzieci dużo wiedzą na temat ochrony środowiska. Następnie można posłużyć się obrazkami i omówić je wspólnie z dzieckiem. A także dodać zanieczyszczenia wody i gleby.
Rozmowa na temat powietrza – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. Poproście dziecko, żeby zamieniło się w naukowca, który bada powietrze i wykonajcie kilka doświadczeń. Potrzebne Wam będą: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na wstążce lub nitce. No to zaczynamy.
• Doświadczenie z pustą butelką plastikową: ugniatamy otwartą butelkę. Zakręcamy i ugniatamy zamkniętą butelkę. Dlaczego teraz nie możemy zgnieść? Co nam przeszkadza? Co jest w środku?
• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce, lub na paski papieru, na papierową chusteczkę.
• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.
Wnioski: wyjaśnienie, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreślenie znaczenia powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecności wokół nas.
Co dziś w książeczce - Karty Pracy „Nowe Przygody…" cz. 4 str. 17.