3. Dzień dobry w czwartek
Skoro wiosna woła ptaki, to dzisiaj literka „j” jak jajko-ptasie.
Do pobrania - wersja PDF - 16.04
J – jak jajko lub jabłko. Dziś świętuje Oliwier i jego znaczkowa literka.
jajo przepiórcze
jajo kurze
jajo strusie i kurze
Omówcie krótko ich wygląd.
Ćwiczenia słuchowe mają bardzo duże znaczenie. Dlatego proponuję dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazu - jajko. Niech Wasze dziecko podzieli słowo jajko na sylaby i na głoski. Policzy sylaby i głoski. Wymieni inne słowa, w których głoska j jest na początku(jagody, jogurt, jodła, jabłko…), na końcu (kij, maj, tramwaj, kraj…) oraz w środku (bajka,fajka, lejek, Kajtek…).Niech każde dziecko podzieli swoje imię na głoski i zbada czy występuje w nim „j”.Spróbujcie ułożyć schemat wyrazu jajka. Dziecko układa tyle białych karteczek (lub rysuje tyle kwadracików), ile głosek słyszy w słowie jajka. Następnie wymawia głośno głoski,dotykając kartoników. Drodzy rodzice, pamiętajcie, żeby wymawiać jj a nie jot.Teraz możemy obejrzeć nową literkę.
Dobrze byłoby pobawić się z nią: rysować palcem, ułożyć ze sznurka, z guzików, z wyciętych jajek… wszystko co sprawi, że kształt litery zapadnie w pamięć. Można wodzić paluszkiem po jajku tłumacząc dziecku, że „j” jest dłuższe niż” i „ tak jak jajko jest pociągłe.
Można wytłumaczyć dziecku, że „j” jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.Czerwonymi kartonikami dziecko zaznacza miejsca samogłosek w słowie: jajko, czyli a,o .Pozostałe miejsca zaznacza na niebiesko – to spółgłoski lub można pokolorować narysowane okienka.Teraz proszę wróćcie do pierwszej karty pracy i napiszcie po śladzie po śladzie cały wyraz apotem wszystkie literki, jakie w nim występują.Naszedł czas na wykonanie zadania w Kartach pracy Nowe przygody Olka i Ady.Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.Poproście Wasze dziecko, żeby samo znalazło kartę z literką one to potrafią. A następnie:
• opiszcie, co przedstawia obrazek.
• określcie pierwszą głoskę w słowie jajka i nazwach rysunków.
Poproście dziecko żeby rysowało po śladach trzech rysunków a pokolorowało wybrany. Na koniec zaznaczanie liter j, J w wyrazach niebieską kredką, bo j to spółgłoska. Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń utrwalających literkę „j’.
Zainteresowanych Rodziców materiałami z Printoteki, czyli tymi, którymi pracowaliśmy z dziećmi w przedszkolu, proszę o kontakt e- mailowy, ponieważ mogę je udostępniać indywidualnie.
Zapraszam do kontaktu online za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.