przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

O żółtym tulipanie - 2.04

 

4. Czwartek - 2.04
„O żółtym tulipanie”

Do pobrania - wersja PDF - 2.04

  • Dzisiejszą przygodę można zacząć od powrotu do wczorajszego tematu i poprosić dziecko, żeby przypomniało zwiastuny wiosny. Przy okazji dokonujemy  analizy wyrazu „wiosna’ (podział wyrazu na sylaby, na głoski ,wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie).
  • Następnie pobawcie się w rozpoznawanie wiosennych kwiatów, pomocne będą zagadki.

Na górskiej polance zakwitam, co roku,
Rosnę też w ogródku,
Nazywam się? (krokus)

Chociaż jestem słabym kwiatkiem,
Tuż przed zimy końcem
Przebijam śniegu czapkę
By zobaczyć słońce. (przebiśnieg)

Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa? (tulipan)

     

 

 

 

 

  • Słuchanie opowiadania „O żółtym tulipanie" wg M. Różyckiej:

    W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
    Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
    - Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
    - To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
    - Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
    - Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
    - Puk! Puk! Puk!
    - Kto tam?
    - To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
    - Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
    Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
    - Tulipanku, puść mnie!
    - Ktoś ty?
    - Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
    - O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
    Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
    - Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
    - To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
    Wtedy Tulipanek pomyślał:
    „Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
    Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
    Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
    Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ...
    I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
    Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
    A rano przyszły dzieci i zawołały:
    - Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

  • Po wysłuchaniu proponuję rozmowę na temat opowiadania ;
    - Gdzie mieszkał tulipanek?
    - Kto odwiedził najpierw tulipana?
    - Czy tulipanek wpuścił do swojego mieszkania deszczyk ? Dlaczego nie ?
     -Kto przyszedł potem do tulipana
    - Czy tulipan otworzył drzwi deszczykowi?
    - Kto zobaczył tulipana?
    - Co powiedziały dzieci?
    Teraz nastąpiłaby prezentacja sylwety tulipana :

Analiza słuchowa wyrazu „tulipan”(dzielenie na sylaby, głoski, wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski)
Oglądanie części rośliny- podziemna, nadziemna, nazywanie części (cebulka, łodyga, liście, płatki)

  • Teraz czas na zabawę dramową „ Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”- zabawa  kształtująca postawę ciała.

Dziecko-kwiatek przykuca na dywanie, z główką schowaną w ramionach. Budzą go promienie wiosennego słońca (rodzic podchodzi do dziecka i dotyka dłonią główki) i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka noska dziecka. Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.

  • „Skąd się biorą kwiaty ?”- historyjka na podstawie opowiadania Marii Butterfield „Kwiat”


Najpierw nasionko pada na ziemię
Być może upuścił je jakiś przelatujący ptaszek .
Albo wiatr przywiał je na nowe miejsce.
Bywa i tak , że nasiona przenoszą zwierzęta.
Z nasionka wyrasta kiełek.
Ma delikatne listki
I zagłębiony w ziemię korzeń .
Nadlatuje pszczoła by zebrać nektar.
Potem przerobi go na miód.
Pszczoła zanurza się w kielichach kwiatu
I pokrywa się cała pyłkiem kwiatowym.
Porem pszczoła przelatuje na inny kwiat
Wierci się na nim i zapyla kwiat.
Gdy kwiat zostanie zapylony, zaczyna rozwijać się z niego owoc.
Niektóre owoce są miękkie- jak jabłka i jeżyny.
Inne znów są twarde- jak orzechy.
Pewne owoc mają nasionka na zewnątrz .
Inne zaś kryją nasionka w środku.
Wkrótce nasionko upadnie na ziemię i zacznie rosnąć z niego nowa roślinka.

  • Zabawa badawcza – Jak jest zbudowany kwiat?
    Jeśli mają Państwo w wazonie kwiaty, tulipany zaproponujcie , aby dziecko obejrzało je dokładnie, dotykało, wąchało. Następnie opiszcie wspólnie  ich wygląd, określcie  kolor, kształt płatków, zapoznajcie  się z budową Waszego  kwiatka (kielich, łodyga, liście) ,przeliczcie płatki. Zobaczcie co  kielich ma w środku : słupek, pręciki.
                 
  • Myślę, że pomocna będzie poniższa ilustracja.

  • Nauka rymowanki „Jak zbudowany jest kwiat”  A. Bober

    Bo przedszkolak każdy wie,

    z czego kwiatek składa się.
    Najpierw korzeń i łodyga,
    co zielone listki dźwiga.
    A na końcu piękny kwiat –
    i ładniejszy jest już świat.

  • Możecie również, założyć hodowlę tulipana, jeśli posiadacie Państwo cebulki w domu. Proszę posadzić cebulkę tulipana np. w pudełeczku po jogurcie, nie trzeba koniecznie mieć doniczki. Pamiętajcie tylko, że każde pudełeczko powinno mieć dziurkę , żeby była odpowiednia wilgotność, a każda roślina potrzebuje powietrza do życia . Można założyć dzienniczek obserwacji , w którym dziecko będzie  ilustrowało zmiany w wyglądzie rośliny w trakcie jej wzrostu. Najprostszy sposób do wykonania w domu to kartka A4 podzieloną na 10 części, każdą część  ponumerujcie  kropkami lub cyframi(od 1 do 10 ) . W pierwszej niech dziecko  narysuje doniczkę z ziemią a  w każdej następnej kratce należy wykonywać rysunki tulipana wedle tego ,co dziecko zaobserwuje.

  • Karta pracy, cz. 3, s. 54.
    Zaznaczanie drogi Ady i Olka do kwiatów. Nazywanie kwiatów. Rysowanie kwiatów po śladzie.
  • Karta pracy, cz. 3, s. 55.
    Przedstawianie sytuacji ukazanych na obrazkach za pomocą liczmanów. Odpowiadanie na pytania. Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula.

Na koniec mam  prośbę. Proszę, żeby dzieci wykonały tulipana z materiałów jakie macie Państwo dostępne w domu, według własnego pomysłu. Proszę o przesłanie prac na mojego e-maila :Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

                                          Miłej zabawy.